Presentasjon av benkekandidater, 2023 til 2027

På denne siden kommer det en presentasjon av kandidatene som ønsker å benke på andre plasser på listen.

Informasjon om nominasjonsprosessen og nominasjonsmøtet finner du her!

Dersom noen ønsker å stille benkeforslag, altså foreslå i møtet andre kandidater enn de som komiteen innstiller på, ber styret (som er ansvarlig for gjennomføringen av møtet) om at dette så snart som mulig meldes skriftlig i form av en epost til bergen@mdg.no. Dette er frivillig og ikke påkrevd, men vil gjøre det lettere å forberede gjennomføringen av møtet.

Vi ber om at medlemmer følger våre retningslinjer for prosessen.

De kan dere lese her!

Presentasjon av benkekandidater i uprioritert rekkefølge!

Kandidatene står i uprioritert rekkefølge. Presentasjon av kandidaten kommer under bildene.

Christine H. Ødegaard ønsker å benke Håkon Haatuft Opedal (f. 1992) til 4. plass på listen (Laksevåg). Håkon har lang erfaring fra politisk arbeid og valgkamp, og han har vært politisk aktiv siden 2008, først i Høyre, og fra 2013 i MDG. I MDG har Håkon hatt flere verv, blant annet som lokallagsleder for Bergen, og leder for nominasjonskomiteen til Vestland. I dag er Håkon ansatt som organisasjonsrådgiver i partiet, sitter i bystyret, , og er medlem av utvalg for barnehage, skole og idrett. De viktigste sakene for Håkon er klima, natur, oppvekst og skole. Håkon er utdannet lærer og har derfor et særlig brennende hjerte for saker knyttet til barn og unges fremtid, som også henger tett sammen med de grønne fremtidsvisjonene som Bergen MDG har for byen vår!

Håkon H. Opedal ønsker å benke Monica Sandtorv (f. 1969) til 9. plass på listen (Årstad). Monica har vært aktiv i partiet siden 2013 og har lang erfaring med organisasjonen og valgkamp. Hun har politisk erfaring fra Takstnemnda, samarbeidsutvalget på Løvås oppvekstun og som styremedlem i ALF. Hun har deltatt i mange programprosesser og kommet med mange innspill i programprosessene både lokalt og nasjonalt. Hun har vært delegat på landsmøtet til MDG flere ganger, bidratt i aksjoner, stått på stand og deltatt på husbesøk i valgkampene siden hun ble medlem. I dag er Monica medlem av den nasjonal valgkomiteen, hun er leder av valgkomiteen i Bergen, tidligere vært medlem av nominasjonskomiteer og er nå medlem av fylkesstyret til Vestland MDG. Monica ønsker å være en kandidat som viser mangfoldet vi har i organisasjonen, og er det blant annet en av få kandidater uten akademisk bakgrunn. Viktige saker for Monica er å skape en menneskevennlig by som er tilgjengelig og som har plass til alle. Hun har et brennende hjerte for naturen og insektene og vil jobbe for å gi naturen større plass og for å sette naturen først i alle saker, alltid.

Daniel Prestø-Øklans ønsker å benke Kjell Magne Fagerbakke (f. 1963) til 10. plass på listen. (Fana). Kjell Magne har vært med i partiet siden 2011 og har i økende grad bidratt i partiarbeidet, både i valgkamp, organisasjon og som vara i bystyregruppen. Han har fått innsyn i hva som kreves av en bystyrerepresentant, og vil også fylle en vararolle lojalt og stødig. Kjell Magne tok doktorgrad i marinbiologi i 1995, og var i de etterfølgende årene blåskjellgründer. De siste årene har han designet et sirkulært og bærekraftig oppdrettsystem, og ved siden av gründerlivet har han livnært seg som lastebilsjåfør. Denne kombinasjonen har vekket interessen hans for økonomi generelt og grunninntekt spesielt, og han har tidligere hatt lederrollen i grunninntektsforeningen BIEN Norge. Han har et varmt hjerte for sirkulærøkonomi og redusert arealbruk.