Fotocredit:

Vi må gjøre mer for å forhindre rasisme og fremmedfrykt

Onsdag behandlet bystyret to viktige handlingsplaner for å forebygge og motvirke radikalisering og ekstremisme og innføre nye tiltak mot diskriminering av muslimer. Les mer om sakene til bystyremøtet her!

28. januar 2022

Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet

Bystyret ga onsdag sine innspill til den nasjonale tiltaksplanen for trafikksikkerhet, som skal sørge for å oppnå nullvisjonen for antall skadde og drepte i trafikken. For MDG er det viktig å presisere at en reduksjon i veitrafikken også fører til færre trafikkulykker og bedre trafikksikkerhet. Nestleder i bystyregruppen Mona Høgli poengterte at tiltaksplanen i større grad må belyse påvirkningen el-løperhjul har på trafikksikkerheten i byene. Høgli foreslo følgende to tilleggsforslag, som fikk flertall i bystyret:

1. Bergen kommune understreker at utfordringene med trafikksikkerhet som følge av håndteringen av små elektriske kjøretøy med fordel bør utdypes i tiltaksplanen. Bergen kommune mener at elektriske sparkesykler etter vegtrafikkloven bør kategoriseres som motoriserte kjøretøy for å sørge for trafikksikkerhet for gående på fortau slik at denne typen motorisert ferdsel flyttes over i veibanen og i sykkelfelt.
  2. Bergen kommune viser til de store byenes tydelige ønske om å redusere personbiltrafikken til fordel for klimavennlige transportformer som gange, sykkel og kollektivtransport. Mindre plass til privatbiler og tungtransport og mer plass til mennesker og myke trafikanter vil ha en merkbar positiv effekt for trafikksikkerheten i byene.

Handlingsplan mot radikalisering, voldelig ekstremisme og hatkriminalitet

Byråd for kultur, mangfold og likestilling Eline Haakestad la i januar-møtet frem to viktige handlingsplaner. Handlingsplan mot radikalisering legger frem en rekke konkrete tiltak for hvordan vi fremover kan møte og håndtere fenomener som ekstremisme og radikalisering og ikke minst sørge for forebygging, tilknyttet oppfølging av ofre for hatkriminalitet, tiltak rettet mot individer i fare for radikaliseringsprosesser, kompetanseheving i offentlige tjenester, og et sterkere samarbeid med politiet og RVTS.

MDGs bystyrerepresentant Trond Wathne Tveiten tok ordet i saken og sa følgende:

“I Bergen har vi hjerterom og alle mennesker skal føle seg trygge. Denne planen skal sørge for at alle bergensere får den hjelpen og oppfølgingen de trenger, og passe på at alle har det bra og kjenner seg trygge i byen vår.”

Vi kan aldri godta at ekstremistiske krefter får spre seg.

Handlingsplan mot diskriminering av og hat mot muslimer

Handlingsplanen mot muslimhat skal motarbeide og sørge for forebygging av rasisme rettet mot muslimer. Bergen skal være en inkluderende by hvor alle føler seg trygge, og da må alle bergensere få den hjelpen og oppfølgingen de trenger!

MDGs representant Miriam Akkouche sa følgende under bystyrets behandling av saken:

“Slik som det er i dag så er det vanskelig å kalle oss for en menneskerettighetsby når rasisme og hets av muslimer fortsatt oppstår på åpen gate. Vi som medmennesker må være tydelige i møte med rasistiske holdninger. Vi alle har et ansvar om å ta hånd om den muslimske minoriteten vi har i Norge.”

Ingen rasister i våre gater!

Kompensasjon til lokale virksomheter

Flere næringer har opplevd en tøff tid under strenge restriksjoner gjennom pandemien. Den nye kompensasjonsordningen skal sørge for umiddelbar hjelp til lokale virksomheter som trenger det. MDGs Paul Johannessen poengterte fra talerstolen at det er flere virksomheter som har mistet deres levebrød, og at det har gjort byen fattigere for tilbud. Nå håper vi at vi snart kan få nyte fine kvelder sammen, med noe godt på tallerken og kanskje noe mer i glasset.

La Sabrin Muhammed Ali bli

Sabrin Muhammed Ali står i fare for å bli sendt ut av landet og vekk fra sine små barn. Onsdag sendte et stort flertall i Bergen bystyre et brev til Stortinget og utlendingsmyndighetene om at praksisen på asylfeltet må gjennomgås, og at saker som rammer barn og mindreårige settes i bero inntil en grundigere gjennomgang av praksis er gjennomført. MDGs bystyrerepresentant Paul Johannessen sa dette fra bystyrets talerstol:

“At Staten bryter forbindelsen mellom en mor og hennes barn slik vi nå ser med Sabrin og familien hennes, tyder på at det er noe som skurrer i tolkning og håndheving av lovverk om krav til asyl.”

Sabrin må få bli!

For flere saker fra bystyret kan du se denne siden fra kommunens nettside.

Har du spørsmål til bystyregruppen om saker eller stemmegivningen under bystyremøtet? Ta kontakt med oss her: bystyregruppen@bergenmdg.no