
Mistillitsforslag mot byråd
Byutviklingsbyråden styrer aktivt mot et brudd på en av vår tids viktigste avtaler for bedre bymiljø, Byvekstavtalen, og jobber mot finansiering av vår tids viktigste samferdselsprosjekt, Bybanen til Åsane.
Byutviklingsbyråden styrer aktivt mot et brudd på en av vår tids viktigste avtaler for bedre bymiljø, Byvekstavtalen, og jobber mot finansiering av vår tids viktigste samferdselsprosjekt, Bybanen til Åsane.
Byutviklingsbyråden har også villedet og feilinformert offentligheten og bystyret.
Som følge av det ovennevnte har Miljøpartiet De Grønne ikke lenger tillit til byutviklingsbyråden.
Forslaget blir fremmet i bystyrets møte 17. desember, og votert over i bystyrets møte 29.01.2025.
Hele mistillitsforslaget kan leses under:
Byutviklingsbyråden motarbeider bystyrets vilje og vedtak
Ved å nekte å legge frem en sak for å justere takstene i Bypakke Bergen (Prop. 11 S (2017–2018), slik at gjennomsnittstakst kan oppnås, motarbeider byutviklingsbyråden realiseringen av byens viktigste samferdselsprosjekter.
Det desidert viktigste miljø- og byutviklingsprosjektet i Bergen de neste tiårene er Bybanen til Åsane. Prosjektet betyr en enklere reisehverdag for titusenvis av bergensere, styrker kollektivtilbudet langs de eksisterende linjene, kutter utslipp, sparer natur, reduserer kø og støy, og bedrer byluften.
Bybanen utløser statlige midler i milliardklassen og er det største kollektivprosjektet i en norsk by noensinne. I 2020 og 2023 ble prosjektet prioritert av Bergen kommune som det viktigste for byen, og ligger inne med midler i NTP.
Nordhordalandstunnelen er et svært populært prosjekt som har vært på tegnebrettet i mange tiår. Prosjektet er spesielt viktig for trafikksikkerheten nord i byen hvor situasjonen i dag er uholdbar. I 2020 og 2023 ble prosjektet endelig prioritert som det tredje viktigste av bystyret, og ligger inne med midler i NTP.
De to prosjektene defineres som samfunnsbyggende og helt sentrale for at innbyggerne skal få bedre liv med økt livskvalitet. De handler også om liv og helse. Bompengenivået er forankret gjennom bystyresak 146/17. Likelydende vedtak ble fattet i fylkesting og Storting. I vedtaket ble gjennomsnittstaksten, snittprisen en bilist betaler per passering i bomringen, bestemt. I 2017 var den 11,20 kroner, i 2024 skulle den vært 14,77 kroner. Samtidig er den faktiske snittinntekten per september 2024 11,62 kroner.
Ifølge Vestland fylkeskommune betyr dette et tap på rundt 280 millioner bare i 2024. Ifølge Statens vegvesen skader dette finansieringen av Bybanen til Åsane og Nordhordalandstunnelen.
Byvekstavtalen er forankret i bystyresak 8/20. Der stilte Bergen seg bak nullvekstmålet: “Klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy skal reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange”. Avtalen innebærer over 11 milliarder statlige kroner til sykkel, gange og kollektiv i Bergensområdet.
Bergen sine ønsker om Bybanen til Åsane og Nordhordalandstunnelen er også slått fast i for eksempel sak 176/20 og sak 227/23. I sistnevnte gjentok bystyret at målet om å oppnå gjennomsnittstaksten ligger fast.
Byutviklingsbyråden har villedet bystyret og offentligheten
Byråden har ved flere anledninger brutt lovnader til bystyret:
I bystyremøtene 2. og 30. oktober 2024 lovet byutviklingsbyråd Christine Kahrs sak til bystyret om bompenger knyttet til Bypakke Bergen.
I bystyremøtet 6. mars 2024 opplyste byrådsleder Christine Meyer til bystyret at byrådet aktivt jobber med en sak om bompenger knyttet til Bypakke Bergen. Videre bekrefter hun at byrådet diskuterer bompengesaken jevnlig. Byutviklingsbyråden har ansvar for saken.
I Bergens Tidende 2. oktober lovet byutviklingsbyråden, samt andre topper i Bergen Høyre, at det ville komme en sak om finansiering etter at den siste saken om reguleringsplan for Åsanebanen ble behandlet høsten 2024.
Siste utvikling i byutviklingsbyråden behandling av saken, per 5. desember, er at byråden hevder at takstene ikke trenger justering likevel. Dette fordi, ifølge byråden, det ikke foreligger en statlig investeringsbeslutning for Bybanen til Åsane. Samtidig har staten ved flere anledninger bekreftet at en ferdig reguleringsplan, samt KS2, må foreligge for at staten kan fatte en investeringsbeslutning.
Årsaken til at en slik reguleringsplan ikke foreligger er også fordi byutviklingsbyråden selv ikke har ferdigstilt denne, men tatt en omkamp.
Dette er uansett ikke relevant i denne sammenheng, fordi bompengenivået allerede er vedtatt og innkrevningen til prosjektet er i gang. Resultatet av byrådens behandling av saken er tapte inntekter og at prosjektene ikke kan realiseres. Dette vet åpenbart byutviklingsbyråden, siden byråden våren 2024 selv foreslo og argumenterte for å justere takstene, for å oppnå gjennomsnittsinntekt.
Thor Haakon Bakke
Gruppeleder bystyregruppen til Bergen MDG