Fotocredit:

Dokken skal bli Bergens grønneste bydel!

Onsdag 22. februar vedtok bystyret arealstrategi for den nye bydelen på Dokken. Her kan du lese mer om sakene bystyret behandlet.

22. februar 2023

MDG krever kollektivfelt og lavere fart på Osvegen

MDG fremmet en interpellasjon om å senke farten, lage kollektivfelt og få på plass automatisk trafikkontroll på den nye veien mellom Bergen og Os. Veien er den første i Bergen med en fartsgrense på 100 km/t, og MDG mener at veien slik den er bare vil øke bilbruk, gi en mer utrygg trafikksituasjon og øke utslippene fra veitrafikken.

MDGs gruppeleder Thor Haakon Bakke poengterte at motorveiprosjektene motarbeider nullvekstmålet i byvekstavtalen:

“Osvegen er et steg i feil retning, det samme gjelder Sotrasambandet, og Hordfast om det bygges. Ja, Osvegen er god for flere bomiljø, men veibygging i Norge er basert på mål om at flest mulig biler skal kunne dundre avgårde fortest mulig på en rettest mulig vei.”

MDG fikk dessverre ikke flertall for forslaget, men det er gledelig at bystyret vedtok å innføre automatisk trafikkontroll på veiene i Bergen.

Bergen skal bosette 1000 flyktninger i 2023

Bystyret vedtok at Bergen kommune skal ta imot 1000 flyktninger i år, et langt høyere tall enn det kommunen vanligvis blir bedt om å bosette i et normalår. Denne uken markeres også ett år siden krigen i Ukraina brøt ut.

Bergen skal være en trygg havn for mennesker på flukt, og MDG er stolt av at bystyret vedtar at vi skal ta imot 1000 flyktninger i år. Etter at krigen i Ukraina brøt ut, bosatte man et rekordstort antall flyktninger i Bergen i fjor. MDG har lenge ment at vi kan bosette flere flyktninger i Norge enn det som har vært gjeldende politikk. Er det noe denne saken viser, så er det at vi klarer det, om vi vil.

Barnehagebruksplanen

Barnehagebruksplanen legger planene for hvordan vi skal bygge og utvikle barnehager i kommunen de neste fem årene. For MDG var det spesielt viktig å ta et tydelig standpunkt mot å gjøre skolebrakkene på Sydneshaugen om til en ny permanent barnehage, og heller tilbakeføre området til park og grøntområde slik det var en gang i tiden. Dette fikk MDG flertall for sammen med flere andre partier i bystyret.

I tillegg kjempet MDG for å beholde Nattland Oppveksttun, som har et helt særegent tilbud med kompetanse på tegnspråk og som er et viktig tilbud for barn med hørselshemming i Bergen. Bystyrerepresentant Håkon Opedal sa følgende da saken ble behandlet:

“En konsekvens av forslaget til byrådet er at man risikerer å splitte opp kompetansemiljøet for tegnspråk ytterligere. Vi risikerer da en fragmentering av dette kompetanseområdet om bystyret vedtar forslaget til byrådet, slik Bergen Døvesenter trekker frem, i tillegg til flere sentrale aktører med tyngde og kompetanse i tegnspråk.”

Mot MDGs stemmer ble det flertall for å flytte dette tilbudet.

Arealstrategi for ny bydel på Dokken

Dokken skal bli Bergens grønneste bydel i 2050, og planene legges nå. Bystyret behandlet denne gang arealstrategien, som skal legge de overordnede føringene for det videre arbeidet med Dokken.

MDGs bystyrerepresentant Katrine Nødtvedt sa følgende om planene som er fremlagt:

“Arealstrategien innehar massevis av positive kvaliteter. Gode, mangfoldige bomiljø med grønne bakgårder, lommeparker, kulturlokaler, plass til idrett og lek, og en lang offentlig sjøpromenade. Dette blir definitivt utrolig bra.”

MDG har jobbet mye med arealstrategien de siste årene, og er i stort enig med de føringene som nå legges. Men med hensyn til grøntområder, sjøfronten og målet om en bilfri bydel, ønsket vi endringer i de fremlagte planene. Vi fremmet derfor forslag om å få på plass en ny stor sentrumspark i den nye bydelen, at sjøfronten skal være tilgjengelig for allmennheten, at ambisjonene om en bilfri bydel følges opp, og en forbedring av sykkelplanene.

1 million til hjelpeorganisasjoner i Tyrkia og Syria

Bystyret står i solidaritet med ofrene for jordskjelvet i Tyrkia og Syria, og vedtok  å snarlig bevilge kr 1 000 000 til relevante hjelpeorganisasjoner som hjelper ofrene etter katastrofen.

Her finner du alle sakene bystyret behandlet 22. februar: https://www.bergen.kommune.no/politikk/politiskeutvalg/375606/mote/4901936

Har du spørsmål til bystyregruppen? Kontakt oss på bystyregruppen@bergenmdg.no