Fotocredit:

Bergen har fått ny naturstrategi!

Bystyret har vedtatt at Bergen skal bli arealnøytral. Les mer om sakene fra bystyret her!

29. mars 2023

Botilbud for kvinner i rus

Vi må behandle mennesker i aktiv rus i Bergen på en medmenneskelig og inkluderende måte. Kvinner i rus er en veldig sårbar gruppe som det offentlige må ta ekstra ansvar for å trygge. En viktig del av dette er selvfølgelig å sørge for at folk har et tak over hodet, og å bygge nok tilpassede boliger til personer i aktiv rus og pasienter med samtidige rus og psykiatriutfordringer. Derfor støttet MDG strakstiltak for å bedre den akutte situasjonen, og tilrettelegge for flere botilbud for sårbare personer. MDG fremmet sammen med Rødt, SV, Ap og Venstre følgende forslag som fikk flertall:

1. Som et strakstiltak for å bøte på den akutte situasjonen, ber bystyret byrådet om å tilrettelegge for 5 nye plasser, i Nyhavnsveien 10, og gjøre disse midlertidig tilgjengelig for kvinner. Ordningen vurderes fortløpende og avvikles når tilstrekkelig, nye tilbud for kvinner er på plass.
  2. I tråd med dagens bemanning økes denne i forbindelse med strakstiltaket ved Nyhavnsveien 10.

Naturstrategi for Bergen

Bystyret behandlet onsdag en ny naturstrategi for Bergen, som legger de overordnede føringene for arealpolitikken i Bergen det neste tiåret. Der vedtok bystyret blant annet at prinsippet om arealnøytralitet skal være gjeldende for arealplanleggingen av kommunen i utbyggingsplaner. Det betyr at man ikke kan bygge ned grøntområder, og hvis det gjøres skal naturen restaureres et annet sted i kommunen.

Gruppeleder Thor Haakon Bakke sa følgende fra talerstolen om naturstrategien:

“Hvorfor være inne når alt er håp er ute. Skogbading, eller shinrin yoku på nynorsk, er bra for helsen. En tur i skogen reduserer blodsukkernivået hos diabetespasienter, skogsbesøk er bra for hjerneaktivitet, stresshormoner, puls og blodtrykk, humør, søvn og konsentrasjon.

Det må ikke være skog. Natur duger. Park er bra det. Sjø, skjærgård og vinterfjellet like så.

I takt med at vi ødelegger naturen faller vår kunnskap om den. i en britisk undersøkelse for noen år tilbake ble det tydelig at barn var mye bedre på å gjenkjenne pokemon-arter enn virkelige, jeg og er bedre å skille pidget fra fearow enn gråspurv fra pilfink og gråmeis.

Naturstrategien er svaret på disse ulike utfordringene: Både for naturens egen del, men også for oss. “

MDG la frem totalt 22 tilleggsforslag og 7 merknader til saken, for å tilføre planene flere viktige momenter særlig om sjø og hav, og at Bergen på sikt skal bli ikke bare arealnøytral, men naturpositv – da må vi restaurere langt mer natur enn det vi gjør i dag.

Kim Frieles Plass

Kim Friele var uten tvil en av de viktigste samfunnsskikkelsene i norsk etterkrigstid. Friele var kompromissløs i kampen for skeives rettigheter, og den kampen hun og hennes allierte førte gav oss et alle mer rettferdig og tolerant samfunn.

Kim Friele gikk bort 22. november 2021, og i bystyrets møte 24. november ble det enstemmig vedtatt at byrådet skulle finne et egnet sted eller gate som kan oppkalles etter henne.

Bystyrerepresentant Katrine Nødtvedt sa dette fra talerstolen i bystyret:

“Dessverre har ikke Kim Frieles kamp blitt mindre aktuell siden da. Den 25. juni 2022 ble Oslo og Norge rammet av et grusomt og dødelig terrorangrep som rammet de samme verdiene Kim Friele dedikerte sitt liv til å kjempe for. To mennesker ble drept, mange ble skadet, og enda flere rammet av frykt og traumer. Angrepet understreker betydningen av å styrke vår innsats for mangfold og skeives rettigheter, både i vår egen by, vårt eget land, og over hele verden.”

Nå skal plassen oppføres utenfor det nye Rådhuset i Kaigaten. En gledens dag!

Mer undervisning om plantebasert mat i mat og helse

Matvanene våre påvirker både helsen vår og miljøet vårt. Derfor mener MDG det er viktig at vi tar et sterkere grep om hva vi lærer om mat på skolen.

Vegetarmat i skolen gir bedre helse og bedre kunnskap om mat, i tillegg til å kutte utslipp – med andre ord vinn-vinn for oss som lever i dag og for fremtidige generasjoner!

MDGs Eline Haakestad fremmet følgende representantforslag, som dessverre ikke fikk flertall i bystyret:

1. Bergen bystyre ber byrådet om endra mat og helse-undervisninga i Bergensskulen slik at undervisninga i faget fyrst og fremst skal vere vegetarisk, og fokuserer på norsk plantekost.
  2. Bergen bystyre ber byrådet om å stoppe bruk av undervisningsmateriell og lærebøker frå interesseorganisasjonane til kjøttindustrien på Bergensskulane.
  3. Bergen bystyre ber byrådet om å nytte undervisningsmateriell og oppskriftar som frontar vegetarisk kosthald og matlaging til Bergensskulane.

Du kan lese mer om sakene bystyret behandlet 29. mars her.

Lurer du på noe som skjedde i bystyret eller har andre spørsmål til bystyregruppen vår? Ta kontakt med oss på bystyregruppen@bergenmdg.no