En grønn skolehverdag

Barna er vår viktigste ressurs og vi vil skape et godt liv for barn og unge. Vi vil ha en skole som gir muligheter til lek, læring og utvikling, og ta mobbing, vold og rasisme på alvor. Ved å fokusere mer på ulike former for læring gjennom faglig fordypning, lek og aktiviteter og mindre målstyring legger vi grunnlaget for god læring gjennom livet. Vi vil gi pedagogene i klasserommet tillit, det er de som kjenner elevene best og vet hvilke muligheter hver enkelt elevgruppe har. Vi vil øke lærerens muligheter til å ta i bruk lokalmiljøet som en læringsarena, etablere en skolehage ved alle skolene i Bergen og fase inn et gratis plantebasert skolemåltid hver dag.

Undervisningen i Bergensskolen skal gi mulighet til en god digital opplæring som øker elevenes evner til å reflektere kritisk i møte med den store mengden med informasjon som er tilgjengelig i dag. Vi ønsker å satse på teknologi og maskinvare som gir anledning til vedlikehold og reparasjon.

Bergen MDG vil:

• gi alle skoler mulighet til å etablere en skolehage, gi skolene tilstrekkelig hjelp til å organisere drift og bruk av skolehagene i en pedagogisk hverdag, og introdusere skolehage som et eget valgfag i skolen
  • styrke veiledning og rådgivning for valg av utdannelse på ungdomsskolen
  • satse på skolebibliotekene og flere skolebibliotekarer
  • arbeide for å redusere bruken av lekser i Bergensskolen og for mer bruk av andre sluttvurderingsformer enn skoleeksamen
  • fremme kunnskapen om plantebasert kosthold i skolene gjennom undervisningen i mat og helse. Bergensskolene skal avvise læremateriell fra kjøttindustrien sine interesseorganisasjoner
  • prioritere de spesialpedagogiske tjenestene på skolen med tilstrekkelig bemanning og ressurser for å sikre et godt tilbud
  • at alle skoler og barnehager adopterer et område i nærmiljøet gjennom RyddeNorge
  • videreføre kommunens samarbeid med Svøm Bergen for å sikre god svømmeopplæring for elevene i Bergen
  • videreføre kommunens samarbeid med Sykkelkids, og arbeide for at flere skoler får mulighet til å få Sykkelkids på besøk
  • videreføre kommunens samarbeid med LIM-prosjektet, og arbeide for å utvide tilbudet til flere skoler
  • videreføre tilbudet med Guttas campus