Mer cruise? Nei takk.

Her kan du lese mer om bystyremøtet 24. mai!

30. mai 2022

I bystyremøtet tirsdag 24 mai stemte bystyregruppen til MDG avvikende fra det som byrådet hadde lagt som innstilling i saken om cruise. Dette er fordi vi ønsker å gi et tydelig signal om hva slags politikk vi ønsker oss. Cruisenæringen har de siste par tiårene vokst ekstremt i omfang. Det har fått negative konsekvenser lokalt i tillegg til globalt. Primært ønsker vi at områdene som nå brukes til cruiseskip i Bergen skal kunne brukes til innbyggerne, til boliger, parker og strandpromenader.

Mona Høgli ønsker ikke cruise i Bergen

Næringslivet etterspør selv tydelige og strenge krav for å få til en effektiv omstilling til en grønnere verden. Strengere klimakrav kan gjøre Norden til verdens mest bærekraftige region, og et kraftsenter for utvikling av grønn teknologi for Norden og verden ellers. I en nylig undersøkelse var det tydelig vilje til lederskap og handling blant norske næringslivstopper, der 95 prosent av deltagerne ser at klimaendringene ikke bare representerer en trussel, men også muligheter.

For å realisere mulighetene trenger vi mer klimalederskap, både fra næringsliv og myndighetene. Dersom Norden går foran, kan vi styrke vår posisjon, konkurransekraft og velferd for fremtiden.

Derfor vil vi i MDG være helt tydelige i denne saken: cruisetrafikk i sin nåværende form er ikke bærekraftig. Vi trenger rask omstilling nå.

Ja til lokal rusreform!

I bystyret gikk Venstre imot byrådet og la inn et representantforslag om lokal rusreform. Dette er noe vi i MDG har ønsket å gjøre, og vi vil selvsagt støtte dette forslaget når det kommer til behandling senere. Det er mange grunner til det. Christine Ødegaard hadde et debattinnlegg i BA onsdag 25 mai, der hun begrunner vårt syn. Domstolene har i kjølvannet av debatten om rusreformen endret sin praksis rundt straffereaksjoner mot rusavhengige som kun har brukerdoser på seg. Onsdag 18 mai publiserte Riksadvokaten nye retningslinjer som skal gjelde for politiets arbeid etter rusdommene Høyesterett avsa i april. Det er også fremsatt detaljerte instruksjoner til politiet om hvordan man heretter skal gå frem i saker som gjelder mindre narkotikabeslag hos rusavhengige. Hovedkonklusjonen innebærer i praksis at dette ikke lenger er en oppgave for politiet, utover beslag av eventuelle rusmidler.

Det har vært mye diskusjon rundt politiets bruk av tvangsmidler og ransaking for å avdekke rusmiddelbruk og besittelse, og bakenforliggende salgsledd. En

Christine Ødegaard kjemper for lokal rusreform

undersøkelse fra i fjor viser at slike undersøkelser i stor grad ble foretatt av tjenestepersoner uten påtalekompetanse. Det er svært viktig for folks fortsatte tillit til politiet at de implementerer ny praksis i tråd med disse nye retningslinjene, også i Bergen. Når riksadvokaten gir signal om å stanse disse sakene på etterforskningsstadiet, bør vi sørge for at politiet i Bergen oppdaterer sin praksis. Det er unødvendig bruk av kapasiteten i domstolene å sende  folk til påtaleunnlatelse etter avsluttet etterforskning.

Oslo bystyre har nylig støttet et forslag der byrådet skal gjennomføre et pilotprosjekt mellom kommunen og politiet i Oslo om lett tilgang til helsehjelp og rådgivning ved pågripelse for bruk eller besittelse av narkotika til eget bruk. Vi støtter dette, og ønsker å innføre en tilsvarende lokal rusreform i Bergen.

En grønn by for alle bergensere

Vi begynner å høste fordelene av KPA og hvordan KPA 2018 legger opp til fortetting med kvalitet. Vi begynner å se hvordan arkitektene, eiendomsutviklere og planleggere svarer på byrådsplattformens oppfordring om å skape “en kortreist fossilfri by preget av gode nabolag og oppvekstmiljø, der folkehelse, inkludering, klima, miljø, biologisk mangfold og sosial utjevning er viktig… , og der folk trives med å bo, drive næring, jobbe og leve.”

Det er flere industrielle områder i byen som skal fornyes i årene fremover. Laksevåg, Dokken, Kristianholm, andre tomter i Mindemyren – alle disse planene kommer til å definere byen i større grad i årene fremover. De legger til rette for at mange flere innbyggere i Bergen kommer til å bo nærmere sentrum, noe som kommer til å endre hvordan sentrum oppleves, og tas i bruk.

Med MDG på plass som byråd for byutvikling er vi i ferd med å reversere den bilbaserte byspredningen som har preget Bergen i mange tiår, noe som dette prosjektet illustrerer. Mindebyen vil skape presedens for videre byutvikling, og det er vi glad for.

Paul vil bygge en grønn og god by for bergensere