 
Så langt i år har anmeldte sykkeltyverier i Hordaland økt med 40 % sammenliknet med ifjor, mens andelen oppklarte sykkeltyverier har sunket med 60 %. Miljøpartiet De Grønne lanserer åtte forslag for å stoppe sykkeltyvene.
– Det skal være enkelt og trygt å være syklist. Da må vi sikre syklistene både sammenhengende sykkelveinett og trygg parkering. Syklistene må selv ta ansvar for skikkelig låsing av syklene sine, men vi som politikere kan også gjøre en god del for å hindre sykkeltyverier og øke oppklaringen av anmeldte tyverier, sier bystyrekandidat Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne i Bergen.
De Grønne presenterer åtte forslag til hvordan kommunen kan få bukt med sykkeltyveriene:
– Vi grønne tror disse åtte forslagene vil gjøre Bergen til en  bedre sykkelby, og med dagens forurensning og bilkøer, er det et klart  behov for å bedre forholdene for myke og miljøvennlige trafikanter.
1: Kommunal dusør for oppklarte sykkeltyverier 
Oppklaring av sykkeltyverier kan være en krevende oppgave for  politiet, men tips vil hjelpe. De Grønne foreslår at kommunen oppretter  dusør for tips som leder til oppklaring av sykkeltyverier. Dusøren kan  ligge rundt 1000 kr, men vi er åpne for å diskutere beløpet.
2: Lukkede sykkelparkeringshus 
Trygg sykkelparkering er et viktig tiltak, og sykkelparkeringshus  kan gjerne plasseres i tilknytning til kollektivknutepunkter og større  arbeidsplasser. Her er bilder av låsbare sykkelparkeringsanlegg, og i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt fremgår det at  slike anlegg på bussholdeplasser vil være positivt i et  samfunnsøkonomisk perspektiv (side 17).
3: Bergen Parkering skal ta ansvar 
De Grønne ønsker at en i Bergen Parkering skal jobbe fulltid med å  hjelpe sykkelparkeringsplasser, jobbe opp mot bedrifter, sette på  gatelys ved sykkelparkeringer, jobbe for noe man kan låse syklene med og  holdningsendrede kampanjer med låsing, gjerne sjekke rammenummer også  opp mot registre.
4: Parkeringsanlegg må ha sykkelplasser 
De Grønne vil ha krav om at alle overvåkede parkeringsanlegg for  biler også tilbyr gratis og trygg parkering for sykler. En moderat  forslag er at minst 1 % av parkeringsarealet skal være reservert sykler.
5: Vektere kontrollerer sykkelparkering 
Bergen kommune bør ha vektere som sjekker sykkelparkering på de mest utsatte stedene, ikke minst på nattestid.
6: Bysykler til utlån 
Tilgjengelige bysykler vil redusere «fylletyverier», samt være et  generelt gode for byen. Så lenge syklene ikke inngår i en større avtale,  kan De Grønne være åpne for reklamefinansiering. Samtidig vet vi at vi  kan spare millioner på helsegevinster ved økt sykling http://www.toi.no/article29974-4.html slik at det er god økonomi i bysykler.
7: Samarbeid og etterlysning 
De Grønne vil at kommunen skal samarbeide tett med Falck og andre  sykkelregistre, samt Syklistenes Landsforening og sykkeltyveri.no, og  legge etterlyste sykler ut på en egen side under bergen.kommune.no
8: Be politiet bidra med økt etterforskning 
Vi vet at politiet har begrensede ressurer og at etterforskning av  sykkeltyverier kan være krevende, men vi ber likevel om at politiet og  forsikringsselskapene priorieterer bil- og  sykkel-tyverier mer  rettferdig. I en fersk landsdekkende undersøkelse svarer 1 av 3 at de  har opplevd sykkeltyveri, og 2 av 3 mener politiet ikke tar tyveriene på  alvor. 38 % mener politiet ikke tar sykkeltyverier på alvor i det hele  tatt.
Bakgrunnstall for sykkeltyverier er innhentet fra Hordaland politidistrikt, og gjelder årets fem første måneder:
2007: 261 anmeldte sykkeltyverier
2008: 248
2009: 376
2010: 266
2011: 369
2007: 3,9 % oppklarte saker
2008: 1,9 %
2009: 2,3 %
2010: 4,3 %
2011: 1,5 %
