– Vil ikke ha økoinformasjon

Økologisk hvete med syvprikket marihøne. Foto: Aalang (CC BY-SA 3.0)
Foto: Aalang (CC BY-SA 3.0)

Miljøpartiet De Grønne er skuffet over at flertallet i Bergen bystyre avviste et forslag om at andel økologisk jordbruk skulle være del av kommunens årsmelding. – Overraskende at flertallet vil lukke øynene for en viktig sak, mener bystyrerepresentant Sondre Båtstrand (MDG).

Både da Komité for finans og selve bystyret behandlet den kommunale årsmeldingen for 2011, leverte De Grønne forslag om å inkludere informasjon om andelen økologisk jordbruk sammen med informasjon om jordbruksareal. Forslaget fikk støtte fra opposisjonen, men ble nedstemt av byrådspartiene H, KrF og Frp.

– Det burde ikke vært noen kontroversiell sak å støtte. Jeg synes det er merkelig at byrådspartiene avviser økoinformasjonen, sier Sondre Båtstrand, og legger til:

– Økologisk jordbruk er en viktig del av omleggingen til et bærekraftig samfunn, så vi grønne kommer til å fortsette å sette fokus på saken. Økologisk drift har fordeler for helse, dyr og natur, og vi må ta i et tak både på lokalt, regionalt og nasjonalt plan for å nå de offisielle målsetningene om økt økologisk andel.