Valgkampkavalkade 2015

1. oktober 2015

Konsert med Ida Maria

Tirsdag 18. august fikk vi besøk av Ida Maria, som stilte som ordførerkandidat for MDG i Nesna. Hun holdt en mini-konsert for oss i et hjørne på Jernbanestasjonen. Mange mennesker kom for å høre, og både vår egen appellant Ingrid Fjellberg, samt Ida Maria selv, gjorde det klart hvilket parti som var å foretrekke.

Debatt om havnen i Bergen

Stedet var Litteraturhuset og datoen var 18. august. De Grønne skipet i valgkampens hete til en offentlig og sentral debatt om havneområdets fremtid i Bergen. Salen var full da lokale tungvektere som Kjetil Smørås (direktør på Terminus), Ole Warberg (reiselivsdirektør) Bengt Waldow (jurist og medlem av De Grønne), Henning Warloe (byråd for byutvikling, klima og miljø) og Inge Tangerås (havnedirektør), diskuterte temaene på en nyansert møte. Møteleder var journalist Teresa Grøtan.

Mye av diskusjonen dreide seg om cruiseskip, turisme og landstrøm. Det ble også snakket om hvordan Bryggen og Torget skal bevares og utvikles videre i fremtiden, og litt om godshavnen på Dokken. Flytteplanene for denne var fortsatt høyst uklare.

Valgbod-åpning med Rasmus Hansson

Fredag 21. august la Rasmus Hansson turen til Bergen. Vi samlet oss på Torgallmenningen, der Hansson hadde æren av å avduke en ny-innredet valgbod ved snorklipping. Jørgen Hartvedt og hans stab sto for design og pynting av valgboden. De hadde også klar en vegg med et maleri der man kunne stikke hodet inn i og avbildes. Dette skulle vise seg å bli svært populært. Etter avdukingen gikk vi i flokk og følge til Pergola Mat og vinbar, der det ble gode diskusjoner utover kvelden!

Grønn konsert på Torgallmenningen

Lørdag 29.08 var det duket for Grønn konsert. Vi disponerte en svær scene på Torgallmenningen der grønne logoer og symboler preget scenen og grønne flagg vaiet blant publikum.

Først ut var Gillian & co. Gillian Gjelsvik har røtter i keltisk folkemusikk og hjerte i kvinnelig blues fra 1920-årene. Hun har spesialisert seg i tolkning av kvinnestemmen med innflytelse fra bl.a. Holliday, Bessie Smith og gitaristen Memphis Minnie. Denne gangen spilte hun en blanding av folk og roots-blues sammen med datteren, gitarist E.J. Edwards og mannen, saksofonist Tore Gjelsvik.

Deretter kom etter hvert Vildring på scenen. Dette er et Osterøy-basert band som så dagens lys våren 2012. Musikken kan beskrives som folk-inspirert poprock ispedd litt heavy bluegrass. Bandet gjenskaper kjente og mindre kjente låter med en fiffig instrumentbesetning (også kalt fele og trekkspill). Etter hvert har de også fått egne låter.

Yousso med band spilte reggae på høyt nivå og engasjerte publikum med de avslappende men stimulerende rytmene som kjennetegner denne musikksjangeren.

Til sist, men ikke minst kom selveste trekkplasteret, vår trofaste støttespiller Jan Eggum, som dro noen av sine kjære og velkjente viser.

Appeller ble holdt mellom innslagene, og til tross for både forsinkelser og heftige regnskurer var det hele tiden et standhaftig publikum som så ut til å trives med variert musikk, framtidsrettede ord og vissheten om å være der det skjer!

Grønn piknik på Torgallmenningen

Lørdag 5. september, like før valget, var det tid for Grønn piknikk og en gruppe fra Grønn Ungdom slo seg ned på selveste Torgalmenningen – byens storstue. Dette var et velfortjent grønn pust i bakken med et herlig annerledes arrangement der gitarer, matpakker, tepper og hyggelige mennesker skapte en laidback atmosfære!