Fotocredit:

Strømsparepakke til bergenserne og 180 millioner til klima og natur!

I dag har vi lagt frem vårt alternative bybudsjett for 2023. Vi viser nå frem hvordan vi ville brukt pengene dersom MDG styrte byen, til det beste for mennesker og miljø.

12. desember 2022

MDGs alternative bybudsjett for 2023 kan du lese her!

Strømsparepakke til bergenserne

Økende mat- og energipriser skaper en vanskelig hverdag for mange, og langt flere enn før opplever en privatøkonomi på bristepunktet. MDG vil hjelpe de som trenger det mest, samtidig som vi bidrar til å redusere klimagassutslipp. Derfor foreslår vi en stor strømsparepakke til sameier, borettslag og bergensere med tilskudd til varmepumpe, etterisolering, utskiftning av dører og vinduer, tetting av hus og lister og andre strømsparingstiltak. Vi setter av 35 millioner til en egen tilskuddsordning for husholdninger, og 30 millioner til tilskudd til borettslag og sameier.

Over 180 millioner kroner til klima og natur!

Bergen skal gjøre sitt i kampen mot klima- og naturkrisen. Derfor setter vi av historiske 102 millioner til klimatiltak og 79 millioner til å styrke kommunens innsats for å ta vare på vassdragene og fjordene våre, og styrke ivaretakelsen av natur i kommunen.

Vi tar kampen mot psykisk uhelse

Aldri før har det vært viktigere å satse på psykisk helse. Derfor vil vi jobbe for å oppnå full bydekning for Rask psykisk helsehjelp og etablere Ung Arena i alle bydeler, og vi setter av totalt 32 millioner kroner til dette.

En kulturby for alle

MDG vil at Bergen skal være en levende kulturby, med et stort mangfold av kunst og kultur tilgjengelig for innbyggere fra alle aldre, bakgrunner og bydeler. For å unngå at barn og unge mister tilbud når familieøkonomien er stram setter vi av 3 millioner til å gi flere barn gratis kultur- og fritidsaktiviteter gjennom Aktivitetskortordningen, og vi setter av over 5 millioner i tilskuddsmidler til ungdomsarrangementer og festivaler, og til å arrangere gratis sommeraktiviteter for barn i 2023.

Andre viktige hjertesaker i vårt budsjett:

• 26 millioner til sykkel og mobilitet, blant annet støtte til kjøp av el-sykler og el-lastesykler
  • 13 millioner til en tiltakspakke for bedre arbeidsvilkår og styrking av tverrfaglig kompetanse i barnevernet
  • 15 millioner til å redde fastlegeordningen
  • 10 millioner til prøveprosjekt for 30-timers arbeidsuke
  • 6 millioner til etablering av en egen helsestasjon for kjønn og seksualitet
  • 2 millioner til å opprette egne fjordgartnere som skal ta vare på byfjordene

MDGs alternative budsjett innebærer økte satsinger på 310 millioner i 2023 sammenlignet med byrådets budsjettforslag. Vi foreslår å dekke inn dette via kutt og økte inntekter på til sammen 65 millioner kroner, via økt utnyttelse av kommunens oppstarte midler (disposisjonsfond) i 2023, og et lavere budsjettert overskudd i 2024-26. For denne økonomiperioden vil kommunens oppsparte midler (disposisjonsfond) likevel vokse med over 140 millioner i vårt budsjettopplegg.

Har du spørsmål om budsjettet? Ta kontakt med bystyregruppen på bystyregruppen@bergenmdg.no