Fotocredit: Paul Johannessen

Mindre biltrafikk gir bedre luft

FPs løsning for bedre byluft er å legge til rette for mer vei og dermed flere biler. Selvmotsigelsene favner bredt når et bilparti prøver å forsvare forurensingen fra nettopp biler. Les svaret til bystyrerepresentant Paul Johannessen (MDG) her.

31. mars 2022

Som BT rapporterer skaper manglende trafikkreduksjon problemer ikke bare for byluft og folkehelse, men også for trafikksikkerhet, andelen gående og syklende, klimagassutslipp og ikke minst støy. Nødvendige begrensninger i kollektivtrafikken under pandemien har satt kjepper i hjulene for mål om trafikkreduksjon, og vi må nå gjøre en innsats for å sørge for at flere returnerer til buss og bybane. Krigen i Ukraina og den pågående energikrisen understreker behovet for å spare energi, og med på kjøpet kan vi forbedre byluften.

Tiden hvor vi politikere imøtekommer alle individer sine minstekrav om komfort og bekvemmelighet, er forbi. Vi folkevalgte har et ansvar å sørge for god folkehelse for våre innbyggere gjennom smarte og praktiske tiltak og reguleringer, ikke minst når det gjelder håndtering av luftforurensingen fra veitrafikken. Vi vet at denne forurensingen også påvirker de fattigste aller verst.

Målet vårt er ikke å “straffe bilistene”. Vi har en visjon, og det er å skape en by hvor man kan puste frisk luft og bevege seg i gaten uten å frykte for doninger rundt ethvert hjørne. Det er ikke biler i seg selv som er problemet, men at vi alle tydeligvis må eie hver vår egen, som slipper ut uønskede gasser og mikroplast, og som står parkert og tar opp verdifulle arealer 97% av tiden. Det finnes jo så mange gode alternativer!

Insentiver er viktig for å få folk til å velge mer miljøvennlige transportformer enn bilen. Dyrere parkering er én av dem, være det i bygarasjen eller i boligsone, eller avgiftsbelagt parkering ved kjøpesentre.

Det må også bli langt gunstigere å velge å reise kollektivt. MDG vil halvere kollektivprisene frem til sommeren for å hente tilbake passasjerene etter pandemien. Videre ønsker vi å kutte prisene på alle kollektivreiser med 20%, uansett om det er tog, ferge eller buss, hele året. Mer bildeling gjør det mulig for folk å droppe å eie egen bil, og frigjøre plass til gangareal, flere lekeplasser og parker. Samkjøring er et annet tiltak som kan oppnå stor effekt om det tas bedre i bruk.

Det virker som den konservative ryggmargsrefleksen er den samme uansett hvilket høyresideparti man tilhører. Det å rope “frihet” og “urettferdig” mot ethvert forslag som tar lokale miljøproblemer på alvor hindrer oss i å prøve ut nye tiltak for å gjøre byen vår bedre å bo i. Nå er det trafikken vi må prøve å påvirke, og mindre biltrafikk er til det beste for innbyggerne, dyrene, luften, naturen og klima.

Paul Johannessen

Bystyrerepresentant for MDG