Fotocredit:

Mer midler til strømsparing, klima- og naturtiltak, psykisk helse og kulturbyen!

I dag har bystyret behandlet bybudsjettet for 2023. Der fremmet MDG sitt alternative bybudsjett for 2023, hvor vi foreslår tiltak som gjør Bergen til en mer klimavennlig, solidarisk og levende by!

14. desember 2022

Bybudsjett for 2023

I dag la vi frem vårt alternative bybudsjett for 2023. Der foreslår vi en stor strømsparepakke til bergenserne for å hjelpe de som trenger det mest, samtidig som vi bidrar til å redusere klimagassutslipp. Med MDGs strømsparepakke kan sameier, borettslag og privathusholdninger søke om tilskudd til varmepumpe, etterisolering, utskiftning av dører og vinduer, tetting av hus og lister og andre strømsparingstiltak. Det er bra for mennesker og miljø!

I tillegg setter vi av historiske 181 millioner til klima- og naturtiltak, vi foreslår å bruke 32 millioner på et bedre psykisk helsetilbud og satser stort på kulturtilbud og aktiviteter for barn og unge i 2023.

Mer om vårt alternative bybudsjett for 2023 kan du lese her.

Bydelsutvalg og innbyggerinvolvering

MDG ønsker å gjeninnføre ordningen med egne bystyreutvalg i bydelene for å styrke lokaldemokratiet. Når byrådet ikke har klart å få på plass bydelsutvalg innen lokalvalget i 2023 ba vi om at det planlegges videre i neste valgperiode. Vi ønsker at det etableres bydelsstyrer med egne budsjett og med mulighet til å sikre innflytelse over saker som gjelder kultur, fritid og bomiljø!

Høringsuttalelse om En åpen og opplyst offentlig samtale

I den offentlige samfunnsdebatten omtales noen typer uttalelser som en rett til ytring, men hets, trakassering og sjikane bidrar til det motsatte, sa MDGs bystyrerepresentant Miriam Akkouche fra talerstolen i bystyret i dag. Hets i det offentlige ordskiftet bidrar til at folk som ellers kunne deltatt i debatten til slutt blir stående utenfor, og ofte tilhører disse minoritetsgrupper i samfunnet. Derfor støtter MDG kommisjonens forslag om å bevare straffelovens paragraf 185 som forbyr hatefulle ytringer av hensyn til utsatte minoriteter i samfunnet. MDG mener i tillegg at dagens lovverk burde revideres med utgangspunkt i å styrke minoritetsvernet, og ikke minst utsatte minoriteters ytringsfrihet. Vi ser et særlig behov for å sikre en bedre regulering av hatefulle ytringer og konspiratorisk innhold om minoriteter som fremmes gjennom internettbaserte plattformers algoritmer.

Mobilitetsplan for Askøy, Øygarden og deler av Bergen Vest

Buss og bane er bra, men det er ikke bare selve reisen – som hvor ofte bussen går eller hvor fort man kommer seg frem – som er viktig for å få et godt og fullverdig kollektivtilbud. Det er også viktig at infrastrukturen på kollektivknutepunkt, terminaler og holdeplasser gjør det attraktivt å reise klima- og miljøvennlig, sa MDGs bystyrerepresentant Eline Aresdatter Haakestad fra talerstolen i bystyret i dag.

Derfor foreslo MDG å få på plass blant annet toalettfasiliteter og innendørs ventearealer på byens buss- og banestopp! Det vil gagne både folk som reiser med buss og bane, men også alle andre som måtte trenge et toalett eller et lite sted å varme seg i kulden.

Avvikling av brukervalgordning for praktisk bistand i hjemmet

Byrådet foreslo i en bystyresak onsdag å rekommunalisere praktisk bistand i hjemmet og avvikle dagens brukervalgordning. Selv om MDG støtter intensjonene i saken, kommer endringene plutselig på en stor brukergruppe som ikke har fått nødvendig informasjon i god tid til å omstille seg i en overgangsfase. Derfor støttet ikke MDG saken og fremmet et forslag sammen med andre partier om å sikre god brukermedvirkning og forankring i relevante kommunale råd og og brukerorganisasjoner ved gjennomføring av endringsprosesser i levering av tjenester til innbyggerne i Bergen.

Her kan du lese mer om sakene til bystyremøtet 14. desember.

Har du spørsmål til bystyregruppen? Ta kontakt med oss på bystyregruppen@bergenmdg.no!