Fotocredit: Håkon Benjaminsen

Målet er fem grønne i Bystyret!

Det går en grønn bølge gjennom Norge, og med meningsmålinger som gir MDG en oppslutning på over seks prosent i Bergen, over åtte prosent i Trondheim, over ni prosent i hovedstaden og 11,7 % i Bø i Telemark, går vi inn i sommeren med økte ambisjoner og friskt mot. Les mer

20. juli 2015

For ikke lenge siden håpet De Grønne på å doble antall representanter i bystyret etter valget. Nå ser det mer og mer sannsynlig ut at vi vil klare en femdobling! Med fem representanter i Bergen bystyre vil vi være representert i alle komiteer og styre Bergen i en grønnere retning på alle politikkområder. Grønn lokalpolitikk handler ikke bare om naturvern og byluft, men også om levende bydeler, et mer demokratisk samfunn, barnehager med gode lekearealer, en human ruspolitikk og et rikt kulturliv.

Disse fem kan representere De Grønne i Bergen til høsten:

Sondre Båtstrand (32) er statsviter og musiker, som siden 2000 har hatt de fleste verv innen MDG, inkludert nasjonal talsperson 2008-2011, og har sittet i bystyret de siste fire årene. Bor sammen med katten Puselito i Vågsbunnen og ser daglig Bergens utfordringer med boss i gatene og narkotikaproblemer. Leverte 1. juni doktoravhandling om klimapolitikk ved Institutt for sammenliknende politikk, og ga i vår ut album med HP Gundersen.

Randi Amundsen (49) er filosof med lang fartstid fra næringslivet. Har over tyve års erfaring fra både offentlige og private virksomheter. Fortiden er hun i sin andre periode som styremedlem i MDG Bergen og skriver bok innen miljøfilosofiske emner. Randi bor i Ytrebygda, er født og oppvokst i Bergen og kjenner både byen og bydelene godt. Hun ønsker en langsiktig, helhetlig og bærekraftig utvikling av Bergen med et godt tilbud for alle generasjoner.

Diane Berbain (34) er fransk, nybergenser, og brenner for å bygge en ny framtid utenfor den etablerte politiske ”boksen”. Hun er utdannet filolog og kjenner Norge bedre enn de fleste etter 11 år som guide. Siden 2011 har hun også arbeidet som sekretær for bystyregruppen vår. Hun har vært aksjonist, talsperson for MDG Bergen og sentralsstyremedlem. Som småbarnsmor og bydelsaktiv har hun kontakt med mange sider av det norske samfunnet. Hun jobber tett med de europeiske grønne, fra luftkvalitet til fiskeoppdrett.

Øystein Bønes (38) har de siste årene arbeidet med miljøvern på heltid, og har også god erfaring fra bergenspolitikken som vara til bystyret i inneværende periode. Bønes er styremedlem i MDG Bergen og har tidligere hatt verv som landsstyremedlem, fylkessekretær og fylkesleder i partiet. Han har studert økonomi, statistikk og samfunnsfag ved Universitetet i Bergen. Bønes ønsker å endre Bergen til en helhetlig miljøvennlig by der også forstedene skal få trivelige bydelssentre med et rikt utvalg av fritidstilbud. I hans visjon for Bergen skal folk kunne reise kollektivt og sykle eller gå på separerte gang- og sykkelfelt. Offentlig infrastruktur som skole, barnehage og idrettsanlegg må komme samtidig som større boligfelt bygges ut og ikke i etterkant.

Ingrid Fjellberg (26) er nasjonal talsperson for Grønne Studenter og arbeider til daglig med miljø og informasjon i Studentparlamentets arbeidsutvalg ved Universitetet i Bergen. Som student og studentpolitiker, håper hun at Bergen vil være en like fantastisk by å studere i om femti år som den er i dag. Verdens vakreste by vil ikke forbli uberørt av klimaendringene, men om vi får til smarte, grønne tiltak både lokalt og globalt ser Fjellberg lyst på fremtiden.

Vil du se disse fem i bystyret til høsten?

Selv om meningsmålingene er lovende, gir gode tall ingen garanti for valgresultatet. Meld deg inn i De Grønne og hjelp oss med å skape tidenes beste grønne valgkamp!

Se hele den grønne listen til bystyrevalget.