Jublet for grønn valgseier!

Fotocredit: Thor Brødreskift

Taket lettet da jubelen brøt ut hos Miljøpartiet De Grønne i Bergen. Med 9,8% i Bergen har de gjort sitt beste valg noensinne. En lykkelig førstekandidat, Thor Haakon Bakke, mener det er helt tydelig at bergenserne er klare for radikal klimapolitikk.

10. september 2019

– Klimasaken er vår tids viktigste solidaritetssak. Etter at tusenvis av barn og unge har streiket for klimahandling og satt klima høyt på dagsorden i årets valgkamp, er det ikke rart velgerne nå peker på et parti som er kompromissløse i klima- og miljøspørsmål, sier Bakke.

De Grønne hadde mye å juble for mandag kveld. Partiet får syv mandater i bystyret. I forrige valg fikk de 6% og fire mandater. Nå er partiet klar for å få gjennomslag for sine viktigste saker.

– Dette er et tydelig signal om at bergensere ønsker radikal, grønn politikk. De neste årene skal vi presse de andre partiene i en grønnere retning og sørge for store utslippskutt. Vi har lovet velgerne at Bergen skal bli den beste byen for bergensere og verden, det er vår viktigste oppgave de neste fire årene, sier Bakke.