Ja til reklamefrihet

Foto: Tomoyoshi Noguchi (redigert av Aqwis), CC BY 2.0

Der Morten Myksvoll mener hele byen bør være lei seg for at Clear Channel ikke fikk sette opp hundrevis av reklameskilt for sju år siden (BT 2. april), mener jeg at hele byen bør være stolt av at vi mobiliserte for å ta vare på Bergens særpreg. Vi som ønsker frihet fra
reklame er klare for å mobilisere på nytt, skriver Sondre Båtstrand i BT.

Morten Myksvoll gjør et poeng ut av at det historiske sentrum skal skjermes, men hva med alle bergensere som bor og lever utenfor dette området? Jeg mener det er viktig å skjerme oss alle fra det heseblesende forbrukspresset som reklamen formidler. Reklamens hensikt er å invadere sinnene våre for å få oss til å kjøpe mer, men vi lever allerede i et samfunn med altfor høyt forbruk. Når vi beveger oss på gatene, får vi knapt ro fra reklame, og reklamen innebærer en privatisering av det offentlige rom, der det er de med mest penger som får dominere byrommet.

Det er også verdt å merke seg at Frp vil ha reklamefinansierte bymøbler fordi Frp, som styrer byen sammen med Høyre og KrF, har
forsømt bymøblene. Når representanter for den styrende koalisjonen klager over forfalne busskur og mangel på offentlige toaletter, så har de seg selv å takke. Problemene er ikke noe argument for mer reklamepress i byen, men en påminnelse om at byrådet ikke har prestert å gi befolkningen skikkelige busskur og toaletter.

Myksvoll oppfordrer reklamemotstandere til å påvirke fremfor å protestere. I denne saken ser jeg ikke noen motsetning, for i forrige
runde protesterte bergenserne nok til å påvirke slik at bystyret sa nei til reklameinvasjonen. Jeg satser på ønskereprise!