– Byrådet kjeppjager allergikere fra byen

Grønne aksjonister på Danmarksplass

Smogen er tilbake på Danmarksplass og allergikere blir bedt om å forlate området. – En giftig påminnelse om et byråd som prioriterer biler fremfor bergenseres helse, sier talsperson Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønnes lokallag i Bergen. – Byrådets eksospolitikk er i praksis en måte å hive allergikere ut av byen på. Det er uanstendig.

Miljøpartiet De Grønne frykter denne vinteren blir verre enn den forrige om det ikke kommer konkrete tiltak på plass så snart som mulig, og er ikke overrasket over at ”Bergenslokket” er tilbake.

Selv om økende biltrafikk fører med seg støv, støy, arealbeslag og forurensning med både lokale og globale konsekvenser, har byråd og bystyrer i årevis fortsatt å legge til rette for nettopp økende biltrafikk. Miljøpartiet De Grønne har gang på gang påpekt at vi må snu utviklingen av hensyn til helse og miljø, men for styrende politikere har hensynet til bilene veid tyngre.

– Grønn politikk gir ren luft! Vi vil ha bedre kollektivtilbud, rushtidsavgift, færre parkeringsplasser i sentrum, flere el-biler og bedre tilrettelegging for fotgjengere og syklister. Dette er helt nødvendige tiltak om vi skal kunne puste inn ren luft i Bergen.