Bruk datokjøring mot helsefarlig luft

Grønne aksjonister for ren luft (Foto: Bergen MDG, CC BY-SA 3.0)

– Nå må byrådet vise at datokjøringsforskriften er alvorlig ment, mener bystyremedlem Sondre Båtstrand, En uke etter at Miljøpartiet De Grønnes lufttiltak ble nedstemt av bystyret, lyser måleren på Danmarksplass oransje med 173,1 µg/m³ NO2 i luften.
For en uke siden ble alle Miljøpartiet De Grønnes tiltak for friskere luft nedstemt i bystyret, som heller ønsket datokjøring ved stor forurensning. I dag er luften helsefarlig igjen.
– Bergen har ikke løst luftproblemene. Med en gang det er kaldt og vindstille, holder forurensningen seg over byen og luften blir helsefarlig. Vi kan ikke basere oss på at vi bare skal ha varme vintre med vind, vi må redusere forurensningen, sier bystyremedlem Sondre Båtstrand.

Mandag for en uke siden la De Grønne frem en rekke krisetiltak for luften, men byrådspartiene stemte ned hvert eneste forslag, enten det handlet om køprising, lavere fartsgrenser, færre parkeringsplasser, vrakpant på olje- og vedovner, eller å dirigere supplybåter bort fra havnen. Se alle forslagene her.
– Vi grønne ønsket høyere bompenger fremfor datokjøring,, men når bystyret har valgt det siste, må ordningen bli tatt i bruk ved helsefarlig luft slik som nå.

Det er moderat helserisiko ved Rådhuset, og helserisiko i visse områder på Danmarksplass. Følg målingene.