Fotocredit:

Bedre og tryggere regulering av el-løperhjul!

I bystyret onsdag ble det behandlet en rekke viktige saker, og MDGs bystyrerepresentanter diskuterte blant annet ny forskrift for løperhjul i Bergen, gjenreising av Ekserserhuset, kjøp av Dikkedokken, tilskudd til hjelpearbeid og håndtering av flyktninger fra Ukraina, og ikke minst strakstiltak for å få passasjerene tilbake på kollektivtransport. Her kan du lese mer om sakene!

1. april 2022

Tilskudd til parsellhager

Da bystyret behandlet en tiltakspakke under korona i april 2020, ble det innvilget 3,5 millioner kroner til bynært landbruk, produksjon av grønnsaker, bær og frukt og tilrettelegging av parsellhager. Derfor stilte MDGs representant Paul Johannessen spørsmål til landbruksbyråden om hvordan disse midlene har blitt fordelt og brukt. Byråden kunne fortelle at 1,9 millioner kroner gikk til prosjekter for etablering av parsellhager og matproduksjon, blant annet gjennom planlegging og kartlegging av areal, inngjerding og faglig bistand, samt tiltak for å produsere mer grønnsaker, bær og frukt. Krigen i Ukraina har vist oss hvor viktig det er å kunne produsere mat også lokalt, og vi jobber videre for å sørge for flere tilbud hvor bergensere kan være med lokal matproduksjon!

Ny forskrift for bruk av el-løperhjul

Bystyret behandlet den nye forskriften som nå skal regulere løperhjul-tilbudet i Bergen. Dette er noen av de viktigste endringene i forskriften:

• Maks tre utleiere
  • Antallsbegrensning
  • Helgestenging fra kl. 23
  • Strengere farts- og parkeringsregler
  • Selskapene må ha miljøvennlig drift

Nestleder i bystyregruppen Mona Høgli ropte hurra når forskriften ble behandlet, og understreket at dette nå betyr at Bergen blir en tryggere og bedre by for alle!

Ekserserhuset skal gjenreises

Ekserserhuset skal gjenreises etter det ble revet for over 20 år siden, til det beste for det lokale kulturtilbudet! Kulturbyråd Katrine Nødtvedt har sørget for at vi endelig er et steg nærmere gjenreising av huset som en gang huset forestillinger av Bjørnstjerne Bjørnson, Edvard Grieg og Ole Bull. En gledens dag for kulturlivet i Bergen!

Bergen kommune kjøper Dikkedokken

Bystyret vedtok onsdag at kommunen skal kjøpe Kjødetomten som skal utvikles som kulturkvartal, men en utvidelse av kulturområdet som allerede finnes på Verftet. Fra talerstolen sa gruppeleder Øystein Bønes at dette var en gledens dag, for snart får vi en skikkelig opplevelsesfabrikk på Dikkedokken.

Tilskudd til hjelpearbeid og håndtering av flyktningssituasjonen i Ukraina

Bystyret behandlet en rekke saker som skal håndtere problemstillinger i kommunen i forbindelse med krigen i Ukraina. Siden krigen brøt ut for fire uker siden har over fire millioner ukrainere blitt drevet på flukt, og flere ønskes nå velkommen i Bergen. Mangfoldsbyråd Katrine Nødtvedt har stått i bresjen for å organisere og koordinere hjelpearbeidet som skal sørge for at over 1000 ukrainere skal få et oppholdssted i byen vår. MDGs representant Christine Ødegaard tok ordet fra talerstolen om veien videre:

“Vellykket integrering er avhengig av mange faktorer, der tak over hodet og noe å leve av er helt essensielt. Samtidig må gode helsetjenester, og en meningsfylt hverdag med mulighet for skole, jobb og fritidsaktiviteter også på plass så snart som mulig. Jeg er trygg på at det jobbes på spreng for å få det til. Men her i bystyret må vi også ha forståelse for det trøkket som kommunen og de ulike byrådsavdelingene med sine fagfolk nå står i. Vi har gått fra en ekstremsituasjon med pandemi, til en ny ekstremsituasjon med krig i vårt nærområde. Oppi alt dette håper jeg Bergen kommune har fokus på å ivareta sine ansatte, slik at de ikke knekker i denne stormen.

Så håper jeg på en fin vår. For bergensere, for de ansatte som står midt oppi dette, og for alle flyktningene som kommer hit til den vakre byen mellom syv fjell.”

Strakstiltak for å få bergensere tilbake på buss og bybane

Det ble fremmet et forslag i bystyret om å sørge for midlertidige strakstiltak for å gjøre det mer attraktivt å reise kollektivt i Bergen. Etter pandemien har vi sett at manglende passasjerer skaper problemer for kollektivselskapene, og bilkøene står i stampe. MDG har foreslått at vi bør halvere kollektivprisene frem mot sommeren, slik at flere velger å la bilen stå til fordel for å ta buss og bane til daglige gjøremål. Det er bra både for byluften, natur og for klima! Bystyret vedtok følgende med MDG sine stemmer:

Bystyret ber byrådet om å gå i dialog med nødvendige parter som eksempelvis samordningsrådet for avtalen om mobilitet og kollektiv, Skyss, Vy, fylkeskommune og stat med målsetning om å få flere til å reise kollektivt.

Bystyret ber om at det særlig vurderes:

1. Permanente endringer i takststrukturen og billettyper som stimulerer til økt bruk av kollektivtrafikken.
  2. Midlertidig betydelig reduksjon av takstene frem til sommeren uten at dette går utover rutetilbudet.

For flere saker fra bystyret kan du se denne siden fra kommunens nettside.

Har du spørsmål til bystyregruppen om saker eller stemmegivningen under bystyremøtet? Ta kontakt med oss her: bystyregruppen@bergenmdg.no