Bilde av mange folk i MDG som jubler med armene i været.
Fotocredit:

Årsmøte i Bergen MDG: Bergen skal bli naturpositiv i 2025

Lørdag 26. februar har Bergen MDG hatt sitt årsmøte. Her vedtok vi ny radikal politikk til det beste for mennesker og miljø. Her kan du lese om alle vedtakene, og se hvem som er valgt inn i styret og i komiteer det kommende året.

27. februar 2022

Boligbygging og byutvikling uten nedbygging av natur

Naturkrisen krever at all fremtidig boligbygging og byutvikling skjer uten nedbygging av natur. All bygging i Bergen må skje gjennom å forandre allerede bebygde områder slik at disse kan gi plass til flere bergensere. Derfor vil Bergen MDG at det ved neste rullering av KPA ikke skal settes av et eneste byggeområde hvor det bygges ned natur, og at Bergen kommune skal bli arealpositiv innen 2025!

Les hele resolusjonen her.

Nordnespynten skal være for alle

Nordnesparken er hjem for mange store trær, grøntarealer og biologisk mangfold og er byens port for alle som kommer sjøveien til Bergen. Som en av byens største grønne lunger, må vi ivareta og videreutvikle Nordnesparken. Når HI, Akvariet og Fisk.Dir. flytter til Dokken vil Bergen MDG at Bergen kommune skal erverve eller få råderett over arealene på Nordnespynten, med krav om felles regulering. Bergen MDG vil også at det skal legges til rette for en bred medvirkning for befolkningen. Målet er å finne løsninger som ivaretar Nordnesparken og mulighetene som ligger i de eksisterende bygningene eller riving og alternativ bruk av arealet til beste for bergensere.

Ja takk til by- og jernbane, sykkel og gange, nei til motorveier!

Norsk samferdselspolitikk har vært planlagt på bilens premisser. Dette har hatt store negative konsekvenser for klima, luftforurensing, arealbruk, folkehelse, bomiljøer – ja, kort sagt, for mennesker og miljø over hele landet. Bergen MDG vedtok følgende punkter i sin samferdselspolitiske plan for Bergen i årene som kommer:

• At staten legger vekk nye motorveiplaner, som Arna-Fjøsanger og Arna-Vågsbotn, og konsentrerer seg om kollektivprosjekter som Bybanen. Først skal vi til Åsane, og deretter til Loddefjord.
  • At staten har fullt trøkk på trafikk- og rassikker vei og jernbane hele veien mot Voss, og konsentrerer seg om dette prosjektet fremover, og andre deler av Bergensbanen.
  • At for å få ut gjennomgangstrafikken i Bergensdalen, prioriteres tunnel som erstatning for Grimesvingene.
  • At prinsippet om trafikkreduksjon alltid skal være førende for all planlegging, og at hensyn til klima, mennesker, natur, landbruk og friluftsliv vektlegges tyngst.
  • At staten prioriterer å øke bevilgningene til sykkelvei- og gangeprosjekter, ikke minst sykkelveien til Åsane, samt oppgradering av eksisterende veier, men også økt grad av støyskjerming og lignende. Dette er god bypolitikk, god miljøpolitikk og god samfunnsutvikling.
  • At det jobbes videre med fullt trøkk for å få ned trafikken med alle tilgjengelige virkemidler. Bompenger i by er viktig av også andre hensyn enn å finansiere prosjekt, blant annet få ned køene, bedre luften, minske støyen, få ned utslippene av mikroplast, og gi bergenserne mer plass. Økte bompenger er nødvendig for å få dette til, innen annen avgiftsløsning som virker bedre for å nå målsetningene, kombinert med andre trafikkreduserende tiltak som å senke fart, omprioritere areal på veiene til kollektiv, gange og sykkel, men også stenge veier for å gi mer rom til byliv.
  • At Bymiljøetaten får parkeringsvaktene til å skjerpe inn praksisen og faktisk bøtelegger biler som står parkert for tett på kryss og fotgjengeroverganger, også i sentrumsnære boligstrøk med stort bilpress.

Les hele resolusjonen her.

La lokalsamfunn bestemme over ressursene – Innfør deltakende budsjettering i Bergen!

Å skape engasjement for lokalsamfunnet krever at politikerne tør å gi makten tilbake til innbyggerne. Bergen MDG vedtok at vi vil innføre et pilotprosjekt med deltakende budsjettering i Bergen, hvor innbyggerne selv kan være med å bestemme hva kommunen skal bruke penger på, og slik bygge eierskap til utviklingen av byen på en helt ny måte.

Fortsatt elektrifisering av transportsektoren i Bergen

MDG ønsker at Bergen Kommune skal tilrettelegge og være pådriver for fortsatt elektrifisering på alle områder av transportsektoren i Bergen, og styrke samarbeidet med omegnskommunene og næringslivet, og være pådriver opp mot nasjonale myndigheter for å sikre finansiering av både ladeinfrastruktur og støtteordninger gjennom f.eks. Enova og i samarbeid med regionale myndigheter.

Akselerere og sikre kontinuerlig bybanebygging med økte bompenger

Bybanen stimulerer til god byutvikling, øker andelen kollektivreisende og er et glimrende klima og energieffektiviseringstiltak. Bergen MDG vil sørge for kontinuerlig utbygging av bybanen uten å utsette bygging av bybane til Åsane. Det vil vi gjøre ved å bygge fra Oasen til Spelhaugen ved å hente inn det som mangler i økt bompengeinnkreving.

Bergen MDG står i solidaritet med Ukraina

Årsmøtet behandlet en hasteresolusjon om krigen i Ukraina. Her vedtok vi følgende punkter:

• Bergen MDG står i solidaritet med den ukrainske befolkning og støtter landets uavhengighet og suverenitet over de internasjonalt anerkjente grensene.
  • Vi fordømmer den russiske invasjonen som står i strid med folkeretten, dreper ukrainere og truer europeisk og internasjonal sikkerhet. De russiske styrkene må straks trekkes tilbake.
  • Vi støtter at Norge sender økonomisk og humanitær hjelp til Ukraina.
  • Vi støtter at Norge samarbeider med europeiske land og tar imot ukrainske flyktninger..
  • Vi er positive til at Bergen kommune skal bosette en hensiktsmessig andel av ukrainske flyktninger som kommer til Norge. Vi mener at mottak av ukrainske flyktninger ikke bør gå på bekostning av bosetting av andre flyktninger, men komme i tillegg.
  • Vi anmoder den norske regjeringen om å vurdere ytterligere sanksjoner mot russiske nøkkelpersoner, institusjoner og sektorer slik at konsekvensene merkes.
  • Vi ber den norske regjeringen om å styrke vår cybersikkerhet slik at vi står sterkere mot trusler.
  • Bergen MDG viser til sentralstyrets uttalelse og tilslutter seg denne.

Les hele uttalelsen her.

I tillegg vedtok årsmøtet resolusjoner om at det offentlige må bidra til å tilrettelegge for at alle kan få tilgang til miljøvennlig transport, at vi vil innføre en ny søknadsordning for å sørge for at lengeværende asylsøkere må få bli i Norge, at Bergen må bli en pådriver for geotermisk teknologi, at vi vil åpne vassdrag og fjerne vandringshindringer for anadrom fisk, at vi ønsker et bedre busstilbud i helger og på nattestid til unge, og at vi vil redde fastlegeordningen.

Her kan du lese alle vedtatte resolusjoner samlet.

Nytt styre i Bergen MDG!

Daniel Prestø-Økland er valgt til ny leder for Bergen MDG. Prestø-Økland bor i Fyllingsdalen, er siviløkonom og har markert seg som en bauta i partiet lokalt.

– Jeg ser frem til å jobbe med grønn politikk for hele Bergen, og gleder meg til å bygge organisasjonen videre sammen med alle medlemmene våre.

Dette er styret i Bergen MDG 2022:

Daniel Prestø-Økland (38) er nyvalgt leder av Bergen MDG. Daniel har vært styremedlem i Bergen MDG siden 2017, hvorav ett år som leder. Han kjenner organisasjonen svært godt, og har erfaring med de fleste av lokallagets aktiviteter. Daniel er siviløkonom og jobber ved UiB. Han bor i Fyllingsdalen og er oppvokst i Åsane. Ugift, ingen barn.  Som lokallagsleder ønsker Daniel å videreføre det gode arbeidet som styret har levert gjennom flere år. Han ønsker at styret skal være et samlende organ som med høy integritet driver utviklingen av MDG Bergen framover.

Else Kathrine Nesmoen (52 år) bor på Landås med samboeren og datteren og fortsetter i sin tredje periode som nestleder i styret. Hun er utdannet statsviter og har arbeidserfaring fra næringslivet, departement og direktorat. Hun har dessuten lang erfaring fra frivillig arbeid i Raftostiftelsen og CISV. Nå jobber hun med innovasjon av utdanning i Diku. FNs klimarapport i 2018 ble en vekker for Else Kathrine, og hun meldte seg inn i MDG. Hun har sittet i styret i to år, siden sommeren 2020 har hun vært nestleder. Hun har dessuten sittet i nominasjonskomiteen til stortingslisten. Nå vil hun være med å bygge organisasjonen videre. Else Kathrine har vist at hun har mye å tilføre styret og vi er glad hun vil fortsette som nestleder.

Susanne Waage (26 år) er valgt som kasserer (økonomiansvarlig) i styret. Susanne bor i Bergen sentrum og har vært aktiv i GU og MDG siden 2011. Susanne ble talsperson i GU Hordaland i 2012, og var delaktig i å bygge ungdomsorganisasjonen lokalt til å bli et trivelig, entusiastisk miljø som fungerte godt organisatorisk. Hun har studert juss og politikk ved Queen Mary University i London og har en mastergrad i klima- og miljørett ved The University of Edinburgh. I oktober 2019 ble hun ansatt som gruppesekretær for bystyregruppen til Bergen MDG, og har vikariert som politisk rådgiver i byrådet ved flere anledninger. Hun var leder i Bergen MDG 2021-2022 og er medlem i nasjonalt havpolitisk utvalg. Susanne har god kjennskap til Bergen MDG sin organisasjon og økonomi fra rollen som styreleder, og vil fylle rollen som kasserer på en svært god måte.

Jon Fartein Lygre Hoel (28 år) bor på Nygårdshøyden, er utdannet byplanlegger og jobber for tiden ved et mindre plan- og prosjekteringsselskap i Bergen. Han har jobbet aktivt med miljøvernarbeid siden videregående og meldte seg inn i MDG i 2012. Han har hatt flere verv både i MDG, Grønn Ungdom, Grønne Studenter og vært vara i kommunestyret i Ås. Han har nylig gått av som leder av Kontrollkomiteen i Grønn Ungdom. Gjennom flere aktive år har han opparbeidet seg en solid erfaring med alt fra å jobbe med vedtekter og økonomi til å gå på dørbank. Jon har god kompetanse på areal og transport. Jon vil bidra med verdifull erfaring og kompetanse innen både politikk og organisasjonsarbeid i styret.

Jenny Furevik Riise (22 år) representerer Grønn Ungdom i styret. Jenny bor i Bergen sentrum og er til daglig lærling i kontor og adminstrasjonsfaget på det samfunnsvitenskapelig fakultet ved Universitet i Bergen. Jenny har vært aktiv i MDG og Grønn Ungdom siden 2019. Jenny har erfaring med verv som styremedlem, nestleder og landsstyrerepresentant fra Grønn Ungdom Vestland, og har også vært engasjert i internasjonal politikk og arrangementer med FYEG, blant annet var hun med på klimatoppmøtet i Glasgow i 2021. I 2022 sitter hun også i GU sitt politiske utvalg for skole og utdanning. I MDG Bergen styret har hun det siste året sittet som styremedlem. Hun er også medlem i mangfoldsutvalget i MDG Vestland.

Robert Bergesen Skaar (52 år) bor på Varden i Fyllingsdalen med kone, barn på 15 og 16 år, en gammel katt som heter Pus, en ung Dansk Svensk Gårdshund som heter Bounty, og en kornsnok som heter Monty. Robert og konen Grete jobber i ambulanse (utdannet som ambulansearbeider/paramedic), men har jobbet 100 % som frikjøpt tillitsvalgt for 5-600 medlemmer i Helse Bergen siden 2017. Robert er motivert av en uro over fremtiden til sine barn samt pga. de endringer han merker i naturen rundt hytten sin og i fjorden like ved, hvor han ofte dykker. Han er engasjert i skinnegående transport, infrastruktur og trafikk, noe som kan leses i kommentarfeltene til lokale aviser. Roberts engasjement, kompetanse og erfaring vil være verdifullt i styrets arbeid.

Cecilie Høysæter (48 år) bor i Bjørndalsskogen, Laksevåg bydel, sammen med to døtre på 10 og 12 og katten Pepper. Hun er utdannet samfunnsviter med erfaring fra offentlig forvaltning, kriminalomsorg, frivillige organisasjoner og internasjonalt utdanningssamarbeid. Jobber for tiden i skolen. Cecilie vil jobbe for en klokere organisert velferdsstat som er utformet etter behovene til de marginale gruppene først og deretter utvidet for folk flest. Hun brenner for alt som er viktig for oss – velferd, helse, økonomi, kultur, næring, landbruk, sikkerhet. Cecilie vil kunne bidra med mye engasjement og viktige perspektiver inn i styrets arbeid, ikke minst et engasjement for å engasjere medlemmer og innbyggere i grønn politikkutvikling.

Trond Einar Augustson (71 år) er 1. varamedlem til styret. Han har drevet tannlegepraksis og har arbeidsbakgrunn fra Helsedirektoratet, Helse og sosialdepartementet, Norad og National Health Institute. Han vil bruke pensjonstiden sin for å skape en bedre felles fremtid. Trond vil ha mye å bidra med til styrearbeidet, med sin brede erfaring fra organisasjons- og yrkeslivet.

Maren Marie Emerise (29 år) er 2. varamedlem til styret. Maren er utdannet i psykologi og jobber nå i Sparebanken Vest. Maren er opptatt av å løse problemer og å skape samhold, og har en sterk interesse for kommunikasjon og relasjonsbygging. Maren vil kunne yte viktige bidrag til det nye styret med sitt sterke engasjement for det grønne prosjektet, sin motivasjon til å lære om MDGs organisasjon og politikk, og sine kunnskaper og erfaringer.

Bjarte Bjørsvik (56 år) er 3. varamedlem til styret. Han er siviløkonom med arbeidsbakgrunn i utviklingsarbeid, solidaritet, journalistikk, integrering og konfliktmegling. Bjarte har vært opptatt av miljøspørsmål i over 20 år, har ikke bil, sykler daglig og komposterer. I 2016 meldte han seg inn i MDG og stod på stands i valgkampen i 2017. I 2021 var han mer aktiv med dørbank, stand på Torgallmenningen og arrangementer. Bjarte vil være en god ressurs som vara til det nye styret med sine fagkunnskaper og sitt engasjement for mellommenneskelig kommunikasjon og internasjonale spørsmål.

Andrea Nesvik Voss (23 år) representerer Grønne Studenter i styret. Andrea  er student og går siste året på en bachelor i administrasjon og organisasjonsvitenskap ved Universitet i Bergen. Hun meldte seg inn i partiet siden 2018 og har vært aktiv i Grønn Ungdom siden. Hun har sittet to år i politiske utvalg og jobbet med helse, velferd og likestillingspolitikk og flere styreperioder og leder nå Bergen Grønne studenter. I valgkampen 2021 var hun valgkampsjef for GU Vestland og representant i Valgkamputvalget.

Ny programkomite i Bergen MDG

Christine Henriksen Ødegaard (49 år) er valgt som leder for programkomiteen. Christine bor på Nattlandsfjellet med mann, to døtre og katt, hund og hest. Hun er utdannet kulturviter fra UiB, og holder på å fullføre en doktorgrad, og har vikariert som politisk rådgiver for byråd Thor Haakon Bakke. Hun deltar i en rekke frivillige organisasjoner, og har sterke meninger om både arealpolitikk, skole og helse, og generelt gode livsvilkår for både mennesker, dyr og miljø. Hun har vært med i MDG siden 2017, de siste to årene som folkevalgt i Bergen bystyre. Hun vil lede programarbeidet på en svært god måte, med sin sans for struktur, sitt engasjement for et bredt utvalg saker, og sin evne til å lytte og inkludere bredt i prosesser.

Bjørn Sandvik (74 år) bor på Grønnestølen i Årstad bydel. Han er pensjonert samfunnsøkonom, gift og har tre barn, ett barnebarn og en katt. Han har en doktorgrad i samfunnsøkonomi, og har studert matematikk, fysikk, filosofi, sosialantropologi og teatervitenskap. Han har vært medlem i underutvalget Velstand og velferd til den sentrale programkomiteen, medlem i programkomiteen i fylket, og varamedlem til programkomiteen i Bergen, og er medlem i Politisk utvalg for bærekraft og rettferdig forbruk. Han jobbet dessuten med økonomiske spørsmål opp mot det nasjonale programmet. Bjørn har stor motivasjon til å være med å forme MDG sin lokalpolitikk og er garantist for at programmet vårt får et realistisk økonomisk preg og samtidig forbedre postene om klima, miljø og rettferd.

Susanne Waage (26 år) bor i Bergen sentrum og har vært aktiv i GU og MDG siden 2011. Hun har studert bachelor i juss og har en mastergrad i klima- og miljørett og har jobbet som politisk rådgiver for bystyregruppen siden 2019. Hun har også vært leder i Bergen MDG 2021-2022 og er medlem i havpolitisk utvalg. Hun har god kompetanse på MDGs politikk lokalt og vil gå inn i programarbeidet med et øye for kommunikasjon utad. Hennes hjertesaker er klima og miljø, naturvern og havpolitikk. Susanne har stor arbeidskapasitet, kompetanse og dyp innsikt i politisk arbeid.

Håkon Nakkerud Opedal (29 år) er utdannet lærer med mastergrad i samfunnsfagsdidaktikk og jobber på Steinerskolen i Bergen. Han har vært medlem i partiet siden 2013, og har hatt en rekke ulike verv i organisasjonen. Han har ledet lokallaget, nominasjonskomiteen til Vestland MDG, og vært medlem av programkomiteene i Bergen og Vestland i forkant av forrige
lokalvalg. Håkon sitter nå som fast representant i bystyret i Bergen og er medlem av utvalget for barnehage, skole og idrett. De viktigste sakene for Håkon er oppvekstpolitikk, sosialpolitikk og klima- og miljøpolitikk. Håkon ønsker å bidra til en god barnehage- og skolepolitikk som kan være med på å fremme viktige verdier knyttet til klima og miljø blant barn og unge, men samtidig bidra til utjevning av sosiale forskjeller. Håkon vil bidra med viktige politiske perspektiver og stor arbeidskapasitet inn i programarbeidet.

Gaute Singstad (49 år) driver selskapet Singstad Music og plateselskapet Lekrofon og har skaffet Bergen to Spellemannpriser. Han har tidligere jobbet som informasjonsrådgiver i
avfallsbransjen (NGIR), og i Norges Miljøvernforbund. Han er utdannet innen fjernsynsproduksjon og feature-journalistikk, informasjonsvitenskap og historie fra UiB. Gaute har et bredt miljøengasjement. Landskapsvern, artsmangfold, samferdsel og ressursforvaltning er viktige tema selv om klimakampen står øverst på agendaen. Han har tro på teknologiske løsninger, men mener uansett at vi har et kollektivt livsstilsproblem. Dette er problemstillingene som utgjør hans motivasjon for å ville jobbe aktivt med programarbeidet.

Eline Aresdatter Haakestad (27 år) er vara i programkomiteen. Eline flyttet fra Lofoten til Bergen i 2014 for å studere, og har siden blitt boende. Hun har en master i samfunnsgeografi. Hun har lang fartstid i partiet, og var blant annet talsperson for Bergen MDG i 2017. Siden valget i 2019 har hun jobbet som politisk rådgiver for byråd Thor Haakon Bakke og vært vikarbyråd for både klima, miljø og byutvikling og kultur, mangfold og likestilling. Elines motivasjon for å sitte i programkomiteen er å gjøre lokalprogrammet for 2023 det grønneste noensinne i godt samarbeid med byrådene, bystyregruppen, lokallaget og alle medlemmer som ønsker å delta.

Daniel Prestø-Økland (38 år) er vara i prorgramkomiteen. Daniel har vært styremedlem i Bergen MDG siden 2017, er siviløkonom og jobber ved UiB. Som medlem av programkomiteen ønsker Daniel en ryddig og forutsigbar prosess med bredest mulig inkludering og forankring i lokallaget. Han er opptatt av ansvarlig bærekraft og helhetlig politikk, og ønsker at det ferdige programmet skal appellere også til velgere som ikke har stemt på oss tidligere.

Andrea Nesvik Voss (23 år) representerer Grønne Studenter i programkomiteen. Hun er student og går siste året på en bachelor i administrasjon og organisasjonsvitenskap ved UiB. Hun meldte seg inn i partiet i 2018 og har vært aktiv i Grønn Ungdom siden. Hun har sittet to år i politiske utvalg og jobbet med helse, velferd og likestillingspolitikk og flere styreperioder og leder nå Bergen Grønne studenter. I valgkampen 2021 var hun valgkampsjef for GUV og representant i Valgkamputvalget.

Ny nominasjonskomite i Bergen MDG

Mona Høgli (67 år) er valgt som leder for nominasjonskomiteen. Mona har vært aktiv i MDG siden 2015. I dag er hun representant for MDG i Vestland fylkesting og i Bergen bystyre, der hun er nestleder i bystyregruppen. I årene fra 2015 har hun i tillegg sittet i styret for Bergen MDG og vært leder for programkomiteen i Bergen. Hun har også vært en del av den nasjonale programkomiteen og nå i 2022 er hun medlem av det nasjonale utvalget som skal lage ny langtidsstrategi for MDG. Utenom politikken har Mona Høgli gjennom mange år hatt lederverv med personalansvar og lang erfaring i å rekruttere medarbeidere. Med kunnskap om hvordan det politiske arbeidet fungerer i Bergen bystyre, hvilke egenskaper som trengs og erfaring i rekruttering av medarbeidere, vil Mona bli en svært verdifull ressurs inn i nominasjonskomiteen.

Kjetil Lygre (57 år) er født og oppvokst i Bergen (Ytrebygda), jobber som havforsker og er også utdannet innen økologisk økonomi. Han har to voksne barn og bor i Laksevåg bydel hvor han også har sittet i styret for bydelslaget av MDG. Kjetil har vært medlem siden 2012 og er innvalgt som varamedlem til bystyret. Har særlig interesse for og er involvert i bærekraftige prosjekter (bildeling, økologisk boligbygging, lokal mat), er tillitsvalgt i Forskerforbundet og er hobbymusiker. Kjetil vil yte viktige bidrag til nominasjonskomiteen med sin lange fartstid og brede nettverk i partiet.

Tori Langaas (57 år) har bodd i Bergen sentrum siden 1989. Til daglig jobber hun i Bildeleringen og hun er utdannet cand.mag innen samfunnsfag. Tori har vært medlem i partiet siden 2013, og har mye erfaring både med styrearbeid og nominasjonsarbeid. Hun har tidligere vært styremedlem både i Bergen MDG og ledet nominasjonskomitéen i 2019, og vært medlem av valgkomiteen i Bergen MDG. Tori ser på klima- og miljøproblemene som den største utfordringer vi står ovenfor og ønsker å gjennom sitt engasjement i MDG å bidra til å finne gode løsninger både på lokalt- og globalt plan. Fritiden brukes like gjerne i byen som i naturen og i likhet med mange andre er Tori også blitt en frelst helårsbader. Tori vil med sin bakgrunn fra valg- og nominasjonsprosesser være en svært viktig ressurs i nominasjonskomiteen.

Fredrik Behrens (71 år) er oppvokst i Nordland og Oslo, bor i Bergen, er gift og har en voksen datter. Han er skipsingeniør fra NTNU(NTH) og ble pensjonist i august 2021. Har arbeidet med bygging av ulike skip og oljeinstallasjoner og har ledet verft, smelteverk og energiverk i tider med stor omstilling. Som daglig leder av ulike selskaper gjennom 30 år kommer hans politiske erfaring og politiske virke fra områdene næringspolitikk, energipolitikk, forsvar og miljø, både lokalt og nasjonalt. Han har vært medlem av MDG i flere år, fordi MDG har hensynet til klima og miljø øverst på den politiske agendaen og representerer en viktig utfordrer til etablerte maktstrukturer. Fredrik vil ha mye å tilføre nominasjonskomiteen med sin rike erfaring og sterke engasjement.

Frøya Skjold Sjursæther (15 år) bor i Sandviken. Hun går siste året på Rothaugen Ungdomsskole, hvor hun trives veldig godt. På fritiden liker hun å gå på tur eller å være med venner men mesteparten av tiden bruker hun på MDG. Hun ble aktiv i Grønn Ungdom i starten av 2019, og har hatt mange forskjellige verv siden det. Nå sitter hun som fylkesleder i GU Vestland. Frøya har deltatt aktivt som frivillig i valgkampene i både 2019 og 2021. I 2020 satt hun i nominasjonskomiteen hvor hun arbeidet med å innstille på en stortingsliste til valget 2021. Frøya vil være et viktig bidrag inn i nominasjonskomiteen, med erfaring fra tidligere nominasjonsarbeid, sitt unge perspektiv og brede nettverk i parti og ungdomsparti.

Ny valgkomite i Bergen MDG

Leder: Monica Sandtorv