Sykkelfest i Bergen

27. mai og 3. juni feiret vi syklistene i Bergen.

3. juni var det verdens sykkeldag, og det betyr sykkelfest for MDG! Vi startet dagen ved sykkeltraséen på Florida for å klappe, juble og heie på de som kom syklende forbi på vei til jobb, skole og studier. Å velge sykkelen er tross alt bra for både klima, helsen og gjør byen triveligere. For ikke å glemme at Sykle til jobben-aksjonen pågår nå, og de som velger å sykle heller enn å ta kollektivtransport under pandemien krever en ekstra klapp!

Også torsdag 27. mai var det duket for sykkelfest. Bergen MDG var med å arrangere sykkelfest med gratis sykkelreparasjon på Marineholmen, i samarbeid med SafeBikely, Sykkelbyen Bergen, Trygg Trafikk, Bedriftsidretten og ByDue. Det var en herlig sommerdag som bød på et møte med mange sykkelglade mennesker. Vi i MDG brukte dagen på å klappe for syklistene på vei over Småpudden!

Vi vil gjøre det tryggere og enklere å velge sykkelen i Bergen – men det krever også mer statlige midler. Nasjonal transportplan – planen som skal sette tonen for samferdselsplanene i Norge de neste 12 år – skal behandles av Stortinget i juni. 3. juni la MDG frem sitt alternative forslag til transportplan, GrønNTP, som gir en historisk satsing på sykkel, gange og kollektiv.

Tirsdag 8. juni avholder Bergen MDG et åpent møte med partileder og førstekandidat i Hordaland Arild Hermstad og miljøbyråd Thor Haakon Bakke om NTP og GrønNTP. Bli med for å høre mer om grønn samferdsel i Vestland!

Husk også å melde deg på flere gøye aksjonsdager i tiden fremover, du finner oversikt over arrangementer og info om påmelding HER!

Under kan du se et knippe bilder fra sykkelfestene 27. mai og 3. juni: