Studentboliger er løsningen!

Fra Fantoft studentboliger. Foto: RaouTmAn, CC BY-SA 3.0

Løsningen på problemene er massiv utbygging av kollektivtransport, og massiv utbygging av studentboliger. Miljøpartiet De Grønne i Bergen vil prioritere begge deler, skriver Tor Øyvind Westbye, leder for Bergen MDG og 5. kandidat til bystyret. Innlegget har stått på trykk i BA.

Bergens 25.000 studenter er en berikelse for byen på mange felt. Særlig innenfor kulturlivet og forskningen er studentene en uvurderlig ressurs. Bergenserne må heller ikke glemme den betydelige arbeidsinnsatsen studentene legger ned i byen og hva det betyr for næringslivet. Samtidig er det mange bergensere som opplever det som et problem at stadig flere boliger i sentrumsnære strøk stykkes opp, såkalt «hyblifisering». Og det er et problem at det blir stadig færre leiligheter som egner seg for familier sentralt i Bergen. Universitetet og høyskolen ligger nå engang midt i byen, og ettersom de fleste studenter ikke eier bil men går til fakultetene, er det naturlig at de ønsker å bo sentralt. Men byens politikere har mye å svare for når det gjelder dette, ettersom det er to faktorer som forverrer situasjonen i Bergen. Bergen er nemlig sist i klassen av studiebyene når det gjelder både dekningsgrad av studentboliger og kollektivtilbud.
Miljøpartiet De Grønne har politikk som adresserer begge utfordringer. Vi kommer til å prioritere en kraftig utbygging av særlig det skinnegående kollektivtilbudet gjennom en helhetlig utbyggingsplan som baserer seg på både NSBs forslag om flytog fra Flesland via sentrum til Åsane, og utbygging av bybane til alle bydeler. Trolleybussnettet ønsker vi også å bygge ut, og vi vil etablere kollektivfelt på alle firefelts innfartsårer til byen, inkludert E39. Dette er viktig i forhold til å øke kollektivandelen, og gjøre det mer attraktivt å kjøre bane og buss fremfor privatbil når man skal pendle til jobb og studier. For å møte både de globale klimautfordringene og redusere den lokale luftforurensingen, er det kollektivt som er veien å gå. Privatbilismen er til sammenligning håpløst ineffektiv både når det gjelder arealeffektivitet og energibruk.
Parallelt ønsker vi at kommunen skal prioritere å regulere tomter og subsidiere utbygging av et betydelig antall nye studentboliger. Vi ønsker opp mot 10.000 nye studentboliger i Bergen, og disse må bygges ut langsmed nåværende og fremtidig bybaneakse. En slik utbygging har svært mange fordeler. For studentenes del vil det sikre tilgang til billige og praktiske boliger, og frigjøre mange fra bolighaienes klamme grep. Det vil kunne gjøre det rimeligere å studere, noe som vil føre til at studentene kan bruke mer tid på studiene fremfor å jobbe, og dermed få en sterke kompetanse. Det er udelt positivt for samfunnet generelt og deres fremtidige arbeidsgivere spesielt. For Bergen sentrum sin del, vil utbyggingen av studentboliger stanse opp og mulig reversere hyblifiseringen, noe som vil gjøre det mulig å bo sentrumsnært med barn. En slik massiv utbygging av studentboliger vil trekke ned etterspørselen etter utleieboliger og slik sett få innvirkning på boligprisene i byen. Det er mulig at de som allerede sitter på leiligheter i sentrum er uenig, men mange og særlig de som er i etableringsfasen vil mene at kvadratmeterprisen i sentrum har blitt alt for høy. Finn.no oppgir at gjennomsnittlig kvadratmeterpris på ettroms-leiligheter i sentrum nå er oppe i over 45.000 kr! På Landås som er et godt stykke utenfor sentrum har ettroms-leiligheter på 36 kvm gått for 1,4 millioner. Det sier seg selv at disse prisene er kunstig høye ettersom det er mangel på små leiligheter. En slik boligprisutvikling er negativt, ettersom den øker gjeldsgraden i befolkningen, øker andelen av inntekt som går til å dekke rentekostnader og gjør det vanskeligere å komme inn på boligmarkedet.
Løsningen på problemene er massiv utbygging av kollektivtransport, og massiv utbygging av studentboliger. Miljøpartiet De Grønne i Bergen vil prioritere begge deler.

Tor Øyvind Westbye
Leder av Miljøpartiet De Grønne i Bergen
5. kandidat til bystyret i Bergen.