Omstridt selskap må forklare seg

Fotocredit: MDG (CC BY-SA 3.0)

Tunge aktører som Bergen Live og BIFF vil legge ned Bergen arrangementsselskap. MDG tar kritikken på alvor og har fått med seg hele Komite for finans, kultur og næring på å innkalle selskapet for å forklare seg for politikerne.

20. juni 2017

Både Frank Nes i Bergen Live og Tor Fosse i BIFF meiner Bergen Arrangementsselskap (BAS) bør leggjast ned, jo før jo heller.

– Byrådet må ta kritikken mot arrangementsselskapet på alvor, mener Diane Berbain, som representerer De Grønne i Komite for finans, kultur og næring. I sist ukes komitemøte fikk hun enstemmig støtte til sitt forslag om å invitere arrangementsselskapet til komiteen for å forklare seg om arbeidet sitt.

– Når kommunen bruker millioner på et selskap som er så tungt kritisert, må vi sikre oss at det gir effekt. Derfor ber vi selskapet komme til komiteen og presentere sine resultater slik at politikerne kan få et grunnlag for å avgjøre om selskapet skal videreføres eller legges ned, forklarer Diane.

Da bystyret i 2014 vedtok opprettelse av Bergen arrangementsselskap foreslo Ap at kommunen heller ansatte en arrangementskoordinator tilknyttet kommunens næringsavdeling. MDG støttet forslaget om koordinator fremfor selskap, og det kan fortsatt være at dette er en bedre løsning.