Ny markering for dyr og ytringsfrihet

Politiet stoppet lørdag en fredelig dyrevernmarkering utenfor Cirkus Merano. Cirkus Arnardo forsøkte det samme ifjor. – Vi lar oss ikke kneble så lenge dyrene lider, og på søndag blir det ny demonstrasjon for dyrefrie sirkus og ytringsfrihet. Kl 17-18 ved sirkusteltet på Nygårdstangen.

Demonstrantene som ble stoppet lørdag brukte sin rett til fredelig protest mot sirkusenes behandling av dyr. Sirkuset følte seg plaget av det dyrevennlige budskapet og ringte politiet. Demonstrantene delte ut løpesedler til som inneholder informasjon om hvordan dyr har det i sirkus og stod fredelig med plakater.

Det minner om i fjor, da Cirkus Arnardo ringte politiet fordi én av oss hadde en kaninmaske på seg. Ifølge sirkuset skremte vi barn, men vi demonstrerte fredelig og så ingen skremte barn.
– Jeg vil advare sirkusene mot å ringe politiet når det dukker opp fredelige demonstranter. Politiet har vel viktigere saker å jobbe med enn å hindre fredelige markeringer, og dette grenser til misbruk av politiets ressurser, sier leder Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne i Bergen, som minner om at tisvarende markeringer mot sirkus har blitt akseptert i årevis.
Vi har vår ytringsfrihet, og den akter vi å bruke: Søndag mobiliserer vi til fredelig demonstrasjon for dyr og ytringsfrihet ved sirkusteltet på Nygårdstangen, fra kl 17 til siste forestilling begynner kl 18.

– Vi er glade i sirkus, men synes at dyrene skal få slippe. Derfor er det gledelig at Cirkus Agora har kuttet ut dyrenumrene og satset på frivillige artister.
– Både det fysiske og psykiske miljøet er mangelfullt. Den norske sirkussesongens 120-140 reisedøgn lar seg ikke kombinere med god dyrevelferd når dyrene fraktes som gods, og får få, eller ingen, muligheter til å leve ut sine naturlige behov og instinkter. Mesteparten av tiden tilbringer de fastlenket og/eller i trange bur, og de blir tvunget til å gjøre unaturlige og meningsløse øvelser. Mange av dyrene, ikke bare elefantene, utvikler stereotypisk atferd som et desperat forsøk på å takle livssituasjonen.