Ny leder for De Grønne i Bergen

Tor Øyvind Westbye

Tor Øyvind Westbye, tidligere fylkesleder for KrFU, har blitt valgt som ny leder for Miljøpartiet De Grønnes lokallag i Bergen. – Det er kanskje vågalt å satse på en som ikke har vært medlem i partiet særlig lenge, men jeg ønsker å kunne bidra med min erfaring for å styrke Miljøpartiet De Grønne i Bergen som parti og organisasjon sier Tor Øyvind.

På et ekstraordinært årsmøte i Bergen MDG ble Tor Øyvind Westbye enstemmig valgt som ny leder.
Tor Øyvind har lang politisk og organisatorisk erfaring fra KrFU og Naturvernforbundet, og var som fylkesleder i Hordaland KrFU profilert i media. Tor Øyvind Westbye har følgende å si om sitt gamle parti: – KrF har for mange kamper å kjempe, både utad og internt. De radikale prioriteringene som kreves i miljøsaker vil alltid måtte bli skadelidende og utsatt for kompromisser i et parti med så motstridende interesser. Det tar for lang tid å få etablerte partier til å tenke grønt. Vi skal få velgerne til å forstå at det reelt sett bare finnes et miljøparti i Norge og det er Miljøpartiet De Grønne.

Etter fire år som leder av lokallaget går Sondre Båtstrand over i en rent politisk rolle som talsperson for Bergen MDG.
– Jeg er veldig fornøyd med å få inn Tor Øyvind som leder for et nytt og entusiastisk styre. Sammen skal vi sette grønn politikk på agendaen i Bergen, og sørge for at det blir valgt inn grønne representanter i bystyret som kan kjempe for alt fra ren luft til sosial rettferdighet, sier Sondre Båtstrand.

Det nye styret i Miljøpartiet De Grønnes lokallag består av Mia Ørsahl, Lars Thore Fadnes, Jorunn Sørdal, Tor Øyvind Westbye og Sondre Båtstrand, med vararepresentantene Øystein Bønes, Robert Glastad og Sunniva Kambestad. Representantskapet består av Petter Espeland, Tonny Kekken og Aslaug Moi Frøysnes.