Nisse i streik på kjøpefri dag

Bergenslagene av Fremtiden i våre hender og Miljøpartiet De Grønne markerer Kjøpefri dag lørdag 29.november kl 13-14 på Torgallmenningen.
– Vi vil dele ut grønne gavekort, slik at bergenserne kan gi hverandre julegaver som ikke skader miljøet, men derimot gir gode opplevelser. Gi gavekort på massasje, vasking eller en bedre økologisk middag, sier Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne.
– I Vesten har vi et altfor stort forbruk. For at flere land skal komme seg ut av fattigdommen, må ressursene deles mer rettferdig, og jorden tåler heller ikke det store forbruket, sier Hanna Kristensen Husabø i Fremtiden i våre hender.

Kjøpefri dag er en internasjonal markering mot den vestlige verdens ville forbruksvekst. Den startet som «Buy Nothing Day» i Canada i 1992, og har senere spredt seg til over 50 land i verden. Norge er for tolvte gang med på aksjonen. I Norge blir Kjøpefri dag markert i Bergen, Askøy, Volda, Jæren, Moss, Tønsberg, Kristiansand, Bodø, Trondheim og Oslo.