Grønn mandag: Vårrull

Sunt og grønt vil MDG ha mer av.

Gjennom videokampanjen Grønn mandag vil Miljøpartiet De Grønne bidra til å skape et bedre miljø gjennom god mat. Hver mandag vil vi presentere en ny vegetaroppskrift, og vi åpner kampanjen med smakfulle vårruller laget på 1-2-3.

Kim Lieu og Henrik Hysing er i gang med å spre det grønne budskapet:  Grønn mandag: Vårrull

En ukentlig vegetardag i offentlige institusjoner vil ha mange positive effekter for miljøet og spare mange dyreliv. Å spise mindre kjøtt er et enkelt grep for å redusere det økologisk fotavtrykket fra kostholdet. Miljøeffekten av kjøttproduksjon og kjøttforbuk er svært stor. Kjøttproduksjon er på verdensbasis ansvarlig for 18% av klimagassutslippene. Det er mer enn hele transportsektoren til sammen. I tillegg blir 70% av verdens landbruksarealer brukt for beitedyr eller produksjon av planter til dyrefor. På verdenbasis sørger kjøttforbruket også for at tre millioner hektar skog blir kuttet ned årlig. Kjøttproduksjonen krever også svært mye vann, og det er vanskelig å finne. På toppen av dette går mye korn som kunne bli brukt til menneskemat med til bruk som dyrefór.