Fortsatt kriminelt dårlig luft: Byluften må bli hovedsak i valgkampen

graph

I 2014 var det for tredje året på rad ulovlig høy luftforurensning i Bergen. – Byrådet har ikke løst noe som helst, og jeg håper byluften blir en hovedsak i valgkampen. Med De Grønne på vippen i bystyre skal bergenserne merke friskere luft, sier bystyremedlem Sondre Båtstrand.

Diane Berbain, Randi E. Amundsen og Sondre Båtstrand topper MDG-listen i Bergen

I forrige valgkamp var det mye fokus på byluften, men i etterkant har det skjedd fint lite. Tallenes tale er klar: Bergenserne blir fortsatt påført helsefarlig luft i strid med lover og regler.

Kommunen har hatt over ti år på seg for å løse problemet med dårlig luft. Bergenserne har all grunn til å være utålmodige med byens politikere.

De siste par vintrene har vært så milde og våte at det ikke har blitt lange perioder med røde nivåer på luftmålerne, men årsgjennomsnittet er avslørende: For tredje året på rad bryter Bergen kommune bestemmelsene om lokal luftkvalitet i forurensningsforskriften.  Det betyr helsefare.

Overvåkingsorganet ESA har klaget Norge inn for EFTA-domstolen på grunn av dårlig luftkvalitet. Tallene for 2014 hjelper ikke Norges sak, og i årsmeldingen for 2013 erkjenner Bergen kommune at det vil ta 10-20 år før luften i Bergen vil oppfylle kravene i forurensningsforskriften, og lite tyder på at det vil ta kortere tid.

Lokalvalget i høst avgjør om det blir storstilt satsing på sykkelveier og kollektivtransport eller om bilene fortsatt skal få forurense byluften. Det er også nødvendig med støtte fra Stortinget, og regjeringen burde ta ESA-klagen på alvor.