Fakler mot pels

Fakkeltog mot åpelsdyroopdrett. Foto: Dyrebeskyttelsen Norge avd. Bergen og Hordaland
Fakkeltog mot pelsdyroopdrett. Foto: Dyrebeskyttelsen Norge avd. Bergen og Hordaland

Lørdag 9. november deltar De Grønne i NOAHs fakkeltog mot pelsdyroppdrett. Oppmøte er kl 17:30 i sørenden av Marken, og det blir grønne appeller ved Tom Sverre Tomren (De Grønne) og Julia Weisethaunet (Grønn Ungdom). I forkant av fakkeltoget har bystyremedlem Sondre Båtstrand hatt et forkortet innlegg på trykk i BA. Her kan du lese den lange versjonen av innlegget.

Fakler mot pels

Bystyret ville ikke stoppe pelskjøp, og Stortinget har dessverre ennå ikke forbudt dyreplageriet. Lørdag 9. november samler NOAH dyrevernere til fakkeltog mot pels for tiende år på rad, men vi er nok mange som gjerne skulle sett at det var unødvendig.Siden det første fakkeltoget har det vært nok av avsløringer av brutte regler, syke dyr og manglende tilsyn, så vel som stadig ny dokumentasjon på at rev og mink lider også på farmene som faktisk følger lovverket. Problemet er at ikke først og fremst pelsfarmere som bryter loven, men at loven tillater den dyremishandlingen det innebærer å holde aktive rovdyr i trange nettingbur.

Rev og mink har behov for å bevege seg over store territorier hver dag. Minken er rask og energisk, den har svømmehud på føttene og elsker å være i vannet. Reven har behov for å grave og lukte, for utforskning og å leve i flokk. Det er mange som har påpekt pelsdyrenes lidelser, fra EUs veterinærvitenskapelige komité til Den norske veterinærforening, og mange land innfører forbud eller langt strengere regler. Pelsdyroppdrett er allerede forbudt i land som Bosnia-Herzegovina, Storbritannia og Østerrike, mens forbud er på vei i Slovenia, Kroatia, Serbia og Nederland. Danmark har forbudt reveoppdrett, mens Sverige har innført regler som gjør at revefarmere har gitt opp. Det viser seg nemlig at om en innfører krav til dyrevelferd, blir pelsfarmene lagt ned, fordi pelsdyroppdrett ikke lar seg forene med dyrevelferd.

Da bystyret behandlet anskaffelsesstrategien for 2013-2016, foreslo jeg på vegne av Miljøpartiet De Grønne at Bergen kommune skulle vedta forbud mot innkjøp av produkter fra blant annet pelsdyroppdrett. Det ble dessverre nedstemt, men jeg kommer til å jobbe videre for pelsdyrene, både lokalt og nasjonalt, der De Grønnes stortingsrepresentant Rasmus Hansson tok opp pelsdyrene i sin første opptreden på talerstolen. 9. november kan du være med på å si din mening. Møt opp!