Dyrevenner aksjonerer mot Cirkus Merano

Når Cirkus Merano på fredag kommer til Bergen med elefanter, kameler og hunder, blir sirkuset møtt av demonstrerende dyrevenner. – Vi ber Merano gjøre som Agora, nemlig kutte ut dyrenumrene, sier Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne.

Fredag 27. mars kl 17:00 – 18:00 står dyrevenner, fra blant annet Miljøpartiet De Grønne, NOAH for dyrs rettigheter, Dyrebeskyttelsen Bergen og Dyrebeskyttelsen Hordaland, utenfor sirkusteltet på Nygårdstangen med løpesedler og bannere. Hovedparolen er “Ja til sirkus uten dyr!”.

– Vi er glade i sirkus, men synes at dyrene skal få slippe. Derfor er det gledelig at vi i år har to dyrefrie sirkus på turné i Norge, Cirkus Agora og Cirkus Zeppelin, men også trist at vi fortsatt har sirkus med dyr i manesjen, sier Sondre Båtstrand i Miljøpartiet De Grønne:

– Både det fysiske og psykiske miljøet er mangelfullt. Den norske sirkussesongens 120-140 reisedøgn lar seg ikke kombinere med god dyrevelferd når dyrene fraktes som gods, og får få, eller ingen, muligheter til å leve ut sine naturlige behov og instinkter. Mesteparten av tiden tilbringer de fastlenket og/eller i trange bur, og de blir tvunget til å gjøre unaturlige og meningsløse øvelser. Mange av dyrene, ikke bare elefantene, utvikler stereotypisk atferd som et desperat forsøk på å takle livssituasjonen.
– Vi ønsker å forby alle dyrenumre i sirkus, ikke bare elefanter. Menneskelige artister, klovneri, akrobatikk og sjonglering gir glede uten noen ekkel bismak. Vi vil ikke sirkusbransjen til livs, men vi vil la dyrene slippe opplæring, transport og opptredener. Ny-sirkus viser at sirkus fungerer uten dyr, så la manesjene fylles med frivillige artister!