De Grønne vil ha minst tre i bystyret

Diane Berbain, Randi E. Amundsen og Sondre Båtstrand topper MDG-listen i Bergen

Med 576 medlemmer og lokallag i alle bydelene satser Miljøpartiet De Grønne på å etablere seg som en maktfaktor i Bergenspolitikken ved valget neste år. Bystyrelisten blir toppet av Sondre Båtstrand, Randi E. Amundsen og Diane Berbain.

Miljøpartiet De Grønne har avholdt nominasjonsmøte og kan presentere en liste med 73 kandidater, inkludert visesanger Jan Eggum som flytter hjem til Bergen i desember. De ti øverste kandidatene er forhåndskumulert.
Vi har opplevd enorm vekst siden vi kom inn i bystyret i 2011. Med 576 medlemmer i begynnelsen av oktober er vi større enn f.eks. Frp med sine 450 medlemmer, og med egne lokallag i samtlige bydeler er det all grunn til å være grønn optimist. Vi satser på å få valgt inn minst tre medlemmer i bystyret neste år.
Mens det var kampvoteringer om alle de forhåndskumulerte plassene 2 til 10, ble 1. kandidaten valgt enstemmig.

Nr. 1 Sondre Båtstrand, 1983, Bergenhus bydel
Statsviter, for tiden stipendiat ved Institutt for sammenliknende politikk. Medlem av MDG siden 2000, har vært nasjonal talsperson (2008-2011) og hatt mange verv.
– Jeg takker for tilliten fra partiet og ser frem til en ny periode i bystyret som del av en større grønn gruppe som skal oppnå enda mer for frisk luft og bærekraftig byutvikling.
– Jeg brenner for en by med fuglekvitter, grønne lunger, gatemarkeder og bilfrie gater, med sosial trygghet og biologisk mangfold. Jeg ønsker at politikk skal drives med fredelige metoder, ikke latterliggjøring og nedsnakking.

Nr. 2 Randi Elisabeth Amundsen, 1965, Ytrebygda bydel
Utdannelse innen filosofi og idéhistorie, ledelse og markedsføring. 20 års erfaring med markedskommunikasjon i næringslivet og holder for tiden på å skrive bok i miljøfilosofi. Er også sekretær i styret for Bergen MDG.
– MDG går i bresjen for et politisk paradigmeskifte som er helt nødvendig hvis vi skal få til grunnleggende endringer med hensyn til klima og miljø, og det har jeg lyst til å være med på.
– Jeg er opptatt av helse generelt og eldreomsorg spesielt. Vi godtar en standard for eldre og syke som vi ikke aksepterer for noen andre grupper i samfunnet.

Nr. 3 Diane Berbain, 1981, Årstad bydel
Født i Nancy, Frankrike, kom til Norge i 2004. Medlem av sentralstyret og 3. vara i bystyret for MDG i Bergen. Har vært talsperson for MDG Bergen i 2011, vara til styret i Bergen og sentralstyret i 2013. Utdannet filolog ved Universitetet i Paris, La Sorbonne, og har også studert språk ved Universitetet i Bergen. Jobber som guide siden 2005, og siden 2011 som gruppesekretær for MDGs bystyregruppe i Bergen, fortsatt aktiv i Ren Luft Danmarksplass. Skriver om Norge for en stor fransk nettavis, og er grunnleggeren av tidsskriftet Grønn Ideologi.
– Jeg vil ha tiltak for varig ren luft, rene elver, gjennomtenkt byplanlegging, styrket sosialtilbud og lokaldemokrati, og en by som er verdt å besøke.