Redd smådyrvakten!

Foto: Chenspec (CC BY-SA 3.0)

De Grønne frykter utrygge kvelder, helger og fridager for mange av byens dyr om regjeringen legger ned veterinærtjenesten for smådyr og ikke byrådet sikrer fortsatt tilbud. Dyrene fortjener bedre, mener bystyremedlem Sondre Båtstrand.

Smådyrvakten sikrer at syke dyr også får hjelp utenom vanlig kontortid og har reddet mange kjæledyr. De siste årene har storbyene fått et ekstra tilskudd på grunn av at det er så mange kjæledyr her, men nå vil regjeringen stoppe støtten for å spare to millioner kroner i året. Konsekvensen blir utrygge kvelder, helger og fridager for mange av byens dyr, og forslaget har skapt sterke reaksjoner. Over 10 000 har skrevet under på et opprop for fortsatt veterinærvakt for kjæledyr.

«Med å legge ned denne ordningen, fjerner man garantien for at det er en minimumsberedskap tilgjengelig for å ta seg av syke dyr», sier president Marie Modal i Den norske veterinærforening, men foreløpig lytter ikke regjeringen. Bergen kommune kunne opprettholdt tilbudet med egne midler, men det avviser byrådslederen. Saken er likevel ikke avgjort, og kommer opp i bystyret, der både Ap og De Grønne har varslet vår støtte.

Håpet er likevel at regjeringen skal snu. «Høyre har en ambisjon om at Norge skal ligge i fremste rekke når det gjelder dyrevelferd. Det er en viktig ambisjon for meg», skrev Erna Solberg på bloggen sin før valget. Nå er det tid for å oppfylle løftene også for et annet regjeringsparti. Frp har nemlig programfestet å kutte i de 44 millionene som årlig går i subsidier til pelsdyroppdrett. Om regjeringen følger opp, er det mer enn nok penger til overs for å opprettholde smådyrvakten og tryggheten for byens små pels- og fjærkledde venner.

Innlegget sto på trykk i BA 11. mai 2014.